Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hon sökte en skald – fann en trädkramare

Daniel Sjölin Foto: OLLE SPORRONG

Efter uppbrottet från Verner von Heidenstam blev hans sista kärlek Kate Bang baktalad som intrigant och manipulativ. Men vem var hon egentligen?

Daniel Sjölin recenserar en bok som ger mycket Bang för pengarna.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | SAKPROSA. De möts på skidor en februaridag 1916. Hon är 24, separerad och mor till två små barn som hon endast får träffa på nåder hemma i Köpenhamn. Han är den 33 år äldre nationalskalden som snart ska tilldelas Nobelpriset av sin egen akademi och därefter i princip sluta producera. Kate Bang kommer under deras 20 år långa kärleksrelation att fria till Verner von Heidenstam två gånger, han till henne en gång. 

Alla gånger blir det nobben och relationen kraschar 1936 i en osämja som får inverkan på bilden av Heidenstam ända in i vår tid. Själv saknar jag exempelvis alltjämt en halv framtand efter att i ungdomlig vrede försökt bita sönder granitbokstäverna i Heidenstams rader "Sverige, Sverige, Sverige fosterland", som pryder ingången till ett gymnasium i Stockholm. 

Detta var på 1990-talet, långt innan Martin Kylhammar påbörjade sin stora äreräddning av Heidenstam både vad gäller skaldens tillräknelighet såväl som doften av nazism kring honom. Med "Ett hemligt liv" kan detta gedigna projekt sägas ha nått sin definitiva fullbordan. 

Ingen dement Farbror Brun

Kate Bang blir arkitekten bakom bilden av Heidenstam som åderförkalkad och dement. Det har med testamentet att göra – den stora kampen om eftermälet och författarhemmet Övralid. Tillsammans med den tyskvänlige Fredrik Böök blir hon Heidenstams första stora levnadstecknare. Hon skriver också egna memoarer, vars sanningshalt Kylhammar nu bitvis gendriver, inte minst med hjälp av den trälåda med Bangs egna dagböcker och åtskilliga brev från Heidenstam som kom i dagen 2010.

 

LÄS MER - Ulrika Knutson:  Varför blev Heidenstams fall så stort? 

 

Heidenstam var fullt tillräknelig när han höll stången mot den lismande manipulative Paul Grassman, som under en täckmantel som litterär agent, ville bli Joseph Goebbels gunstling genom att försöka dra nazisympatier ur så många svenska litterära ikoner som möjligt. Selma Lagerlöf får han åtminstone fram till mikrofonen för lite aningslös litterär högläsning. Heidenstam icke. 

Verner von Heidenstan och Kate Bang 1935. Foto: KAMERAREPORTAGE / TT NYHETSBYRÅN

Grassman gör allt för att förvränga uttalanden och lägga ord i mun på skalden, men den enda gång Verner uttalar sig ofiltrerat om Hitlerregimen är i en av de första svenska protesterna mot nazismen i allmänhet och judeförföljelserna i synnerhet. Nassen blir sur.

Jetsetlivets olidliga lätthet

Men så enkelt är förstås ingenting. Det göttigaste i brevväxlingen mellan Bang och Heidenstam stoppade hon i kakelugnen och resten renskrev hon. Kylhammar skiljer mellan å ena sidan det som händer "på scenen" i den offentlighet där deras förhållande till varje pris måste hemlighållas (inte minst på grund av den utpressningssituation hon befann sig i rörande umgängesrätten till sina barn), och å andra "bakom scenen" där man är mer intim. Men lökar har ju fler skikt än så och deras allra innersta blir ofta lämnat därhän eller åt Kylhammars välmotiverade slutsatser.  

Desto mer imponerande är tilltaget att skriva denna bok framlänges, kronologiskt så tätt inpå dagarna som möjligt, varmed både Bang och Heidenstam befrias från gyttjan av halvsanningar, efterhandskonstruktioner och tillrättalagda minnen. 

Det är ett hästjobb där Kylhammar med sin ivriga split vision och detaljkunskap om allt från köpekontrakt till vittnesmål och kringforskning, är det bäst lämpade i landet. Och han lyckas verkligen med detektivarbetet. 

Martin Kylhammar. Foto: STEFAN TELL / PRESSBILD BONNIERS

Ingen kan till slut anses skyldig till mer än till att vara rov för en kärlek med kritisk åldersskillnad.

Första halvan liknar dock en diabildgenomgång av gamla pengars semestervanor. Det hemliga paret lever jetsetliv på Europas finaste hotell, och förtjusas ömsesidigt av ungfascismens motstånd mot bolsjevismen i Italien. 

Skumpa, alptoppar, prinsar och skaldjur varvas med utflykter i skog och mark - år ut och år in. Vad tjänar alla dessa sidor till, undrar man, särskilt som Heidenstam slutat skriva och "Nya dikter" från 1915 förblir hans sista veritabla prestation?

Belöning kommer. Kylhammar frigör Kate Bang ett gott stycke från rollen som instrument för Heidenstamforskningen. Det är som sagt ett liv det handlar om, inte en dikt (den får väl SVT Drama spinna). Vi möter en kvinna som i en borgerlig hederskultur söker intellektuell stimulans, och erövrar den.

Heidenstam som Greta Thunberg-anhängare?

När hon är kär berättar hon mycket om sin "H." Har man tidigare haft korn på fredsvännen, liberala demokraten, kulturradikalen och ungdomsvurmaren Heidenstam, möter vi nu fixaren H, peppingcoachen H, husspekulanten och tågluffaren H, tillika tvåsamhetsexperten, sexrådgivaren, stavgångaren, byggherren, bilköparen, hundägaren och den bösslöse jägaren. 

Mest bedårande är karln som trädkramare - inte ens en julgran har han hjärta att hugga. Unga protestkraften Greta Thunberg skulle rimligen i dag ha haft en stark beskyddare. 

När kärleken avtar och hon inte vill vara sjukvårdaren Kate, tar hon större plats som körkortstagaren, vänsterprasslaren, golfaren, trädgårdsfantasten, bibelciteraren och till slut äntligen - skriftställaren Kate Bang. 

"Ett hemligt liv" är en omistlig insats för striden kring en nationalskald vars personliga karaktär bakades in redan i nobelprismotiveringen (som "målsman för ett nytt skede i vår vitterhet"). För att bli förevigad räcker det dock inte med bra diktning och ett fint pris - ett turistvänligt författarhem och ett gott nätverk är också nödvändigt. 

Det må vara skam att eftermäle heter egendom och kontakter, men man behöver varken bli ristad i sten eller bita i den, för att som Heidenstam känna befrielsen i att lägga pennan på hyllan och ägna sig åt tvåsamheten i stället. Även om den blir lika svajig som vilken historieskrivning som helst.

 

SAKPROSA

MARTIN KYLHAMMAR

Ett hemligt liv. Verner von Heidenstam och Kate Bang 

Albert Bonniers, 646 s.

 

 

Daniel Sjölin redaktör på Expressens kultursida.

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Expressen kultur.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!