Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hon krigar mot frätande smegma

Foto: Pressild Norstedts
Kayo Mpoyi. Foto: Kajsa Göransson
Martina Montelius

En flicka växer upp i korsdraget mellan kvinnohat och magiskt tänkande.

Martina Montelius läser en ovanligt stilsäker romandebut.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

När diplomatdottern Adi i Tanzania är sex år föds hennes lillasyster Mai. Förlossningen är nära att ta livet av både mor och barn, och Mai förblir både sjuklig och annorlunda. Över namnet Mai vilar en sorts förbannelse. Gammelfarmor dog en orättfärdig död i Kongo under kolonialtiden, och alla som märks med hennes namn måste också dö. 

Lilla Mai är en i raden av flickor som måste betala den ärvda skulden. Som en skrämmande och kraftfull ande rör hon sig genom tjänstebostaden där familjen bor. Adis barndom har tre vitt skilda delar: den fysiskt påtagliga med en själsligt plågad, evigt radiolyssnande och ibland plötsligt rasande far, en evigt pliktuppfyllande mor och syskonen som käbblar, förhandlar och ansätter henne. Den halvt dolda världen som är Gud - den odefinierbare, straffande och allseende, den man ständigt måste frukta och be till, och samtidigt vara tacksam mot. 

Och så den tredje delen, den som ingen utom Adi själv och grannen monsieur Éléphant känner till. Den värld han visar henne. En stickig, kväljande, dovt förvirrande värld som bor i hans byxor. Ingen får veta vad som sker - det är underförstått, som alltid när ett barn blir servicestation för en vuxens sexuella klåda. 

Faran lurar på varje rad

Men mitt i korsdraget mellan magiskt tänkande och kvinnohat lyckas Adi vara en självständig människa. I takt med sin inre utveckling kartlägger hon på sina egna villkor världen, sin lillasyster och sin historia, och krigar mot den frätande smegma monsieur Éléphant vräkt över hennes liv. 

Det märkligaste med Kayo Mpoyis “Mai betyder vatten” är att den är hennes debutroman. Jag letar i minnet, men har svårt att erinra mig en annan debut skriven med samma säkra trygghet, som reste jag med en bilförare som haft körkort i 50 år. 

Bokens många delberättelser är sammanflätade till en harmonisk väv, alla tankar och känslor fullständigt autentiska, språket som en blomma infrusen i källvatten, och på varje rad lurar en lockande fara. 

ROMAN

KAYO MPOYI

Mai betyder vatten

Norstedts, 255 s.

 

Martina Montelius är författare, dramatiker och medarbetare på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!