Pernilla Wåhlin Norén är arkitekt och bosatt i Borlänge. Foto: ELLINOR KODA / MODERNISTAPernilla Wåhlin Norén är arkitekt och bosatt i Borlänge. Foto: ELLINOR KODA / MODERNISTA
Pernilla Wåhlin Norén är arkitekt och bosatt i Borlänge. Foto: ELLINOR KODA / MODERNISTA
"Sorgens princip"."Sorgens princip".
"Sorgens princip".
Ulf Olsson är professor i litteraturvetenskap och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: BJÖRN DALIN / STOCKHOLMS UNIVERSITETUlf Olsson är professor i litteraturvetenskap och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: BJÖRN DALIN / STOCKHOLMS UNIVERSITET
Ulf Olsson är professor i litteraturvetenskap och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: BJÖRN DALIN / STOCKHOLMS UNIVERSITET

Hon borde ha berättat mer om robotskallen

Publicerad

I Pernilla Wåhlin Noréns "Sorgens princip" är människan råvara för sorgen – den viktigaste energikällan.

Ulf Olsson läser en roman som gärna hade fått tona ner ideologin en smula.

LITTERATUR | RECENSION. Framtiden är nog redan här – och den ser inte så ljus ut. I Pernilla Wåhlin Noréns framtidsblickande debutroman med den vackert gåtfulla titeln ”Sorgens princip” produceras strömmen av gigantiska ”emotionsreaktorer”, arbetarna har förvandlats till råvara, och sorgen är den viktigaste alstraren av energi. 

Finanskapitalism

Ett annat ord för detta tillstånd är vad Wåhlin Norén kallar ”abstrakt finanskapitalism” och hennes beskrivning av detta tillstånd tycks mer som en bild av nuet än som dystopisk science fiction: det är som att finanskapitalismen i hennes vision tömmer tingen på emotionell laddning, rationaliserar relationer, ödelägger landet. 

 

LÄS MER – Ulf Olsson: Malou von Sivers ger mig ingen nåd

 

Hon har onekligen en poäng i denna anatomi över ett tillstånd: våra emotionsreaktorer är nu medier och sociala medier, relationer och ting digitaliseras i rasande fart.

Som beskrivning av ett tillstånd är ”Sorgens princip” tydlig och talande. Men som berättelse svagare och tyvärr inte riktigt engagerande. Två kvinnor ställs upp som varandras motsatser men vilka dock sakta ska föras samman. 

Kakelugn

Sonja är tekniker, arbetar med att framställa tankestyrda proteser, hon manipulerar ”psykoemotionella” tillstånd. Den andra kvinnan, Forough, eldar i kakelugnen, skurar sina golv med såpa, och simmar i skogstjärn.

Men den alltför enkla motsatsställningen av idyll och modernitet, av själ och materialitet, fungerar inte. I stället för den in ett alldeles för stort mått av ideologi i romanen, gör den onödigt sentimental, och löser upp romanens egentligen hårda kärna.

Jag hade hellre velat läsa mer om hur världen blivit en ”gigantisk robotskalbagge” med ”skorstenar, rör och ugnar som kunde vara lemmar på en enorm och egendomlig tordyvel.”

 

LÄS MER – Ulf Olsson: Att läsa Marina Tsvetajeva är som en stöt genom kroppen

 

ROMAN

PERNILLA WÅHLIN NORÉN

Sorgens princip

Modernista, 160 s.

 

Ulf Olsson är professor i litteraturvetenskap och medarbetare på Expressens kultursida.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag