Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Högtidsstund när cirkusen blir opera

”Circus days and nights” är ett samarbete mellan Cirkus Cirkör och kompositören Philip Glass.
Foto: Mats Bäcker
Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.
Foto: EXPRESSEN / MIKAEL SJÖBERG

Cirkus Cirkör och Philip Glass samarbete ”Circus days and nights” hade urpremiär på Malmö opera i lördags.

Margareta Sörenson fylls av musikalisk och bildsatt lyrik i en stilla mässa för cirkusen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Tilde Björfors kan lägga ännu en medalj till sin redan omfattande samling av priser och utmärkelser. Hon har fått samarbeta med Philip Glass om en nyskriven opera byggd på den amerikanske poeten Robert Lax diktsvit, ”Circus days and nights”. Och hon har fått hela härligheten att landa i Sverige med streamad premiär i lördags. 

Cirkus Cirkör och dess kvinnliga cirkusdirektör, Tilde Björfors, är internationellt ryktbar och har en lång lista över lyckade äventyr med att integrera cirkus i annan scenkonst. Det senaste och kanske allra mest lyckade exemplet på Tilde Björfors expertis, att fläta in cirkusen och dess stränga disciplin i opera, en lika ekvilibristisk form som cirkusen, var ”Satyagraha” av Philip Glass för Folkoperan i Stockholm. Glass såg den i New York och upptäckte en svensk uttolkare som tog cirkusens tradition och potential på allvar i Tilde Björfors. 

Ur ”Circus days and nights”.
Foto: Mats Bäcker

En match in heaven och bådas kärlek till Robert Lax diktsvit om cirkusliv är basen för Malmöoperans uppsättning. Lax, Glass och Björfors är inte ensamma; cirkusens miljö och människor har fängslat och inspirerat rader av konstnärer som Fellini, Bergman och Picasso – något med friheten, riskerna, något med utanförskapet, armodet, vemodet. 

Glass musik i denna nya komposition är tydligt inspirerad av den traditionella cirkusmusiken med sin betoning av mässingsblås.

Någon handling finns inte i denna opera; den har ett skissat tema där Robert Lax, precis som i verkligheten som ung journalist mötte och följde en cirkus. I operan är hans person delad på tre roller: som barn, som ung och som äldre. Den unge Lax, spelad och ljuvligt sjungen av Elin Rombo, fångar starkast upplevelsen av upptäckt, insikt och förtjusning. Konstformerna cirkus, opera och bildkonst som byggbitar alltså, inget narrativ, ungefär som i musikalen ”Cats”. Fantastiska, bärande bilder som när Robert Wilson gjort scenkonst av Shakespeares sonetter. Punktvis dramatik endast i cirkusartisternas nummer.

Glass musik i denna nya komposition är tydligt inspirerad av den traditionella cirkusmusiken med sin betoning av mässingsblås. Vagabonderandets melankoli sugs upp av orkesterns centrum, dragspelet, fattigt folks orkester, gatans symfoniker, magnifikt trakterad av kapellmästaren och accordeonisten Minna Weurlander

Riva tältet och bygga upp det igen, riva igen och dra vidare. Cirkusens runda manege blir en bild av kosmos, och av livets kretslopp i Tilde Björfors tolkning. Magdalena Åbergs kostymer fångar upp cirkusens lockande färger och glitter – det är som att vända blad i en gigantisk bilderbok att sjunka ner i två timmar cirkusopera. 

Cirkusens runda manege blir en bild av kosmos, och av livets kretslopp i Tilde Björfors tolkning.

En stillsam bild dröjer kvar: Lax (Elin Rombo) på bilresa med en av cirkusartisterna i ett samtal om skönhet – vad består den av? De sitter på ett moln, hängande över scenen. Känslan av givmildhet och nåd, svarar artisten. Det är en skör scen, men stark som säkerhetslinorna upp till riggen. 

Allt händer i stunden, allt är omtagning, allt är delar av ett helt. ”Circus days and nights” är repetitiv som en mässa, världen, livet. Den som söker dramatik får kanske tråkigt, men den som vill bada i musikalisk och bildsatt lyrik belönas med en vackert tankfull högtidsstund. 


Opera

CIRCUS DAYS AND NIGHTS

Musik Philip Glass

Libretto David Henry Hwang och Tilde Björfors, efter Robert Lax dikter

Regi och koncept Tilde Björfors

Scenografi & kostym Magdalena Åberg.

Medverkande Elin Rombo, Jakob Högström, Karolina Blixt, Simon Wiborn, Nikolas Pulka, Aaron Hakala, Andreas De Ryck, Methinee Wongtrakoon, med flera.

Minna Weurlander med ensemble samt Malmö Operakör.

Malmö opera

Speltid 2.30 t. inklusive paus


Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=84666&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil.