Sara-Vide Ericsons "The assistant". Foto: IDA UDDAS / BROR HJORTS HUSSara-Vide Ericsons "The assistant". Foto: IDA UDDAS / BROR HJORTS HUS
Sara-Vide Ericsons "The assistant". Foto: IDA UDDAS / BROR HJORTS HUS
Sara-Vide Ericsons "Surface". Foto: IDA UDDAS / BROR HJORTS HUSSara-Vide Ericsons "Surface". Foto: IDA UDDAS / BROR HJORTS HUS
Sara-Vide Ericsons "Surface". Foto: IDA UDDAS / BROR HJORTS HUS
Sara-Vide Ericsons "The conjurer". Foto: IDA UDDAS / BROR HJORTS HUSSara-Vide Ericsons "The conjurer". Foto: IDA UDDAS / BROR HJORTS HUS
Sara-Vide Ericsons "The conjurer". Foto: IDA UDDAS / BROR HJORTS HUS
Therese Bohman är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: THEO ELIAS LUNDGRENTherese Bohman är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Therese Bohman är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN

Hennes målningar är alldeles magnetiska

Publicerad

Att se Sara-Vide Ericsons naturbilder är som att befinna sig i en hotfull stumfilm.

Therese Bohman hyllar ett konstnärskap som hela tiden blir bättre.

Se veckans avsnitt av Kultur-Expressen i spelaren ovan.

 

KONST | RECENSION. Myren är en besynnerlig naturtyp: ett vackert men lite äckligt mellanting mellan fast och flytande, kuslig på det sätt som det som rör sig mellan två bestämda kategorier ofta är (Freuds tankar om ”Das Unheimliche” är kanske det bästa exemplet på detta). 

Själv kände jag en blandning av olust och fascination inför den myr där det ibland skulle plockas lingon när jag var barn: uppskrämd av serietidningarnas många skildringar av kvicksand kunde jag lätt föreställa mig att myren var en plats där man kunde dras ned och försvinna.

 

LÄS MER – THERESE BOHMAN: Mitt hjärta slår så hårt att jag nästan kan höra det

Stumfilm

I Sara-Vide Ericsons ”The marsh report” är myren precis sådan: ett slags icke-plats, och samtidigt ljuvligt konkret och återgiven med all den sinnlighet man kan önska sig. Här känner man den kådiga doften av glesnande tallar och hör ljudet av varje kippande steg i den sumpiga marken, men i övrigt är det tyst. 

Inget djurliv, ingen fågelsång. Det är som att befinna sig i en fragmentarisk stumfilm, där de människogestalter som passerar har oklara funktioner och naturen hela tiden förmedlar en känsla av latent hot.

Sara-Vide Ericsons "The grave".Foto: IDA UDDAS / BROR HJORTS HUS

I några av målningarna, där en platt och stålgrå vattenyta speglar en lika platt grå himmel, är kombinationen av realism och expressivt måleri hänförande: Sara-Vide Ericson har de senaste åren utvecklats till en fantastiskt bra målare. 

Bruno Liljefors

Det är kraftfullt, energiskt, med den blandning av frihet och precision som gör att det ser lätt ut (vilket alla som ägnar sig åt någon form av skapande vet är bland det svåraste som finns).

Det är också ett måleri som hälsar till sina kolleger: till Bruno Liljefors när han laborerar med dramatiska beskärningar och rör sig mot abstraktionen, till det geologiska hos Per Kirkeby, samtidigt som Sara-Vide Ericson har målat sig fram till något omisskännligt eget. 

”The marsh report” är en liten utställning, men det är svårt att slita sig från den: Till både innehåll och uttryck är den magnetisk.

 

LÄS MER – THERESE BOHMAN: Idealiseringen av tjejgänget är kvävande

 

 

KONST

SARA-VIDE ERICSON

The marsh report

Bror Hjorths hus, Uppsala

Till 18/3

 

Therese Bohman är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Hennes senaste roman är "Aftonland".

Läs fler texter av Therese Bohman här.

Relaterade ämnen
Therese Bohman
Therese Bohman
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag