Hennes bilderböcker känns såsom i en spegel

Publicerad

Anna Höglunds böcker är befriade från pekpinnar och pedagogiska övertydligheter.

Hanna Nordenhök om storheten i den nya bilderboken "Förvandlingen". 

RECENSION | BILDERBOK. Det är svårt att sätta fingret på vad den där säregna kraften hos Anna Höglunds böcker egentligen består av. Den som under högläsningen för mina barn alltsedan de var helt små och vi om och om igen läste klassikerna "Först var det mörkt" och "Vad säger klockorna?", alltid har förenat oss i förhäxad njutning. Så brukar det vara med de där riktigt starka barnboksförfattarna, de med förmågan att skapa helt egna världar och stämningar. 

Ulf Starks texter

Höglund följer på ett distinkt vis ett slags barnets imaginära logik, ett sätt att berätta som både är enkelt och sammansatt där detaljer i text och bild samspelar och skapar just den särskilda stämning, den atmosfär, som får allt att liksom skälva, spraka, leva. Även om hennes bilder för det mesta är storartade i sig själva, som illustrationerna till Ulf Starks och andra författares texter, är hon som allra skarpast när hon själv står för både text och bild. 

 

LÄS MER – Martina Montelius läser Anna Höglunds ungdomsbok "Att vara jag" 

 

Det är någonting med det där samtidigt arkaiska och lekfulla berättartonfallet och bildernas poetiska kvalitet när de smälter samman. Det blir aldrig pretentiöst, men en självklar tyngd i bildspråket och berättandet ger en litteratur som inte väjer för det dunkla och ofattbara. Utan tvärtom fångar precis det där som barn ofta söker i berättelser eftersom det är så det är att vara barn – det finns gåtor och obegripligheter, det finns samband jag inte förstår i mitt liv men som måste få sitt uttryck och existensberättigande. 

En ny Staffan Westerberg

Man kunde kalla Höglund en ny, uppdaterad Staffan Westerberg, denne orättvist utskällde som egentligen var helt genial, men vars legendariska "Vilse i pannkakan" av vänner av ordning skåpades ut som skadlig. I en samtid ganska dominerad av en tendens i barnbokslandskapet att pedagogisera och politisera, det vill säga att sedelära – tänk Stina Wirséns duktigt didaktiska mobbning-, genus- och adoptionstematiseringar – arbetar Höglund med andra ord på en helt annan nivå. 

 

LÄS MER – Maria Edström läser Hamlet som pekbok

 

Här finns dessutom ofta en helt otvunget integrerad emancipatorisk kraft, utan varken pekpinnar och övertydliga poänger. Som i "Förvandlingen", där det är en liten flicka som räddar världen när hennes pappa riddaren misslyckas. Redan från första uppslaget finns ett stråk av oro som aldrig riktigt får sin lösning i berättelsen, även om slutet blir lyckligt när barnet med en spegel överlistar den farliga jätten, också hon av honkön och på väg att förstena alla människor med sin jätteblick. 

Den farliga jätten.Foto: Illustration Anna Höglund

När sagan är slut och vi smäller ihop pärmarna kan vi nästan se våra egna ansikten i den blanka spegeln som pryder bokens baksida. Lika stärkta och utlämnade åt oss själva som av alla riktigt goda berättelser. 

 

Bilderbok

Anna Höglund

Förvandlingen

Bonnier Carlsen 

Ålder 3+

 

Hanna Nordenhök är författare och kritiker på Expressens kultursida. Läs hennes texter HÄR. 

 

 

Hanna Nordenhök
Hanna Nordenhök
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag