Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här lurar terrorskräcken under ytan

Nils Forsberg. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Mikael Lundberg är först ut på nyöppnade Liljevalchs. Nils Forsberg ser kusliga järtecken bland övervakningsfilmer.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST | RECENSION. Registreringsnummer på bilar, förbipasserandes signalement, avstånd – inget undgår TC. Han är en skugga, ser allt men syns av ingen. Han är det brittiska inrikesspionagets bäste spanare, som med sitt team övervakar misstänka terrorister och bidrar till att avvärja några dåd som kunde fruktansvärda konsekvenser.

Slussen i Stockholm

Pseudonymen Tom Marcus självbiografiska ”Soldier spy” är en inblick i en värld av okända kunskaper, förmågor och tekniker för att lägga märke till allt och samtidigt sortera ut det avvikande. Den dyker upp i tankarna när Liljevalchs inviger sina nyrenoverade lokaler med Mikael Lundbergs ”Spår av ett pågående minne”.

Mikael Lundbergs övervakningskonst är först ut på nyöppnade Liljevalchs konsthall. Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

Lundberg har under ett år filmat alla rörelser kring Stadsmuseet och Slussens tunnelbanenedgång med en kamera monterad uppe på Katarinahissen. De 8760 timmarna film har sedan datorbehandlats, rörelsemönstren hos folkströmmar såväl som fiskmåsar bildar böljande abstrakta linjer i grafiskt svartvita presentationer.

I ett annat rum hänger ett 90-tal monitorer och visar olika uppförstorade utsnitt ur filmen. 

 

LÄS MER – Nils Forsberg: Det minsta man kan begära av undergången är att den är storslagen 

 

Allt är varianter av det normala, av de genomsnittliga förflyttningarna vid en Stockholms stora knutpunkter. Men det är ändå som att allt förutsägbart här i stället skärper blicken, höjer vaksamheten. 

Ur installationen: en polisbil besöker Slussens t-banenedgång. Foto: MIKAEL LUNDBERG / LILJEVALCHS

Terrorism

Ungefär som när MI5-spanaren TC är ögonblick från att döda en man han ser i en tv-butik, övertygad om att mannen tänker utlösa en bomb, har 2000-talets terrorism ställt om förväntningarna, förändrat förståelsehorisonten.

För 20 år sedan hade jag tänkt på Foucaults övervakningsteorier eller Sophie Calles agentlekar. 2017 kan terrorhotet alltid dra in som en skugga över varje vy av stadsmiljöer och offentliga rum. 

Det hände inget särskilt på Södermalmstorg under det år som kameran satt uppe. De enda brott som fångades på film var två cykelstölder, varav en misslyckades. 

Jag kan ändå inte sluta tänka på den alternativa titel som jag undermedvetet gett utställningen: I väntan på den storm som ska komma.

 

LÄS MER – Nils Forsberg: Cindy Shermans magi går förlorad på Instagram

 

KONST

MIKAEL LUNDBERG

Spår av ett pågående minne

Liljevalchs konsthall, Stockholm

Till 10/12

 

Nils Forsberg är konstredaktör och kritiker på Expressens kultursida.

Läs fler av Nils Forsbergs texter här. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!