Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här genomsyrar pengar alla mänskliga relationer

Ia Genberg. Foto: SOFIA RUNARSDOTTER /WEYLER
"Klen tröst – och fyra andra berättelser om pengar".
Ulrika Kärnborg. Foto: MAGNUS BERGSTRÖM / OKÄND

I Ia Genbergs nya novellsamling snurrar tillvaron kring pengar. Ulrika Kärnborg både skrattar och sätter i halsen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

LITTERATUR | RECENSION. ”Pengar är allt en fattig människa har” lyder ett känslokallt ordspråk som jag en gång hörde yttras av en bättre bemedlad herre på Östermalm.

Nog vill man tänka sig att välbärgade människor, som inte behöver kämpa stenhårt för sitt uppehälle, förhåller sig mer välvilligt till sina medmänniskor än fattiga. Så är emellertid inte fallet. 

Att mycket rika kan vara mycket otrevliga har bland annat bekräftats psykologerna vid University of California, Paul Piff och Angela Robinson. De har i sin uppmärksammade forskning visat att förmögna generellt är mer själviska och mindre empatiska än personer i de lägre inkomstklasserna. Tendensen verkar dessutom ha ökat, i takt med att inkomstklyftorna i den här delen av världen har blivit allt större och mer svårbegripliga.

Sexuella fantasier

Jag tänker på detta när jag läser Ia Genbergs kolsvart satiriska nya novellsamling ”Klen tröst – och fyra andra berättelser om pengar”, där referenserna till Piffs och Robinsons forskning löper som en röd tråd.

En desperat frilansjournalist som försöker intervjua en havererad barnskådespelare, en frånskild söderfarsa som tvingas ljuga för att inte gå miste om arvet i form av ett skärgårdsboende, en socialistiskt övertygad kvinnlig doktorand som lämnar allt för en förmögen överklasskvinna – Genberg har en osviklig talang för att hitta ömma tår och sår hos sina tilltufsade karaktärer. 

Den minsta gemensamma nämnaren i berättelserna är pengar: brist på dem, överflöd av dem och de nästan sexuellt färgade fantasierna om dem. På det sättet kan man läsa Genbergs noveller som ett requiem över det nyligen avlivade samhällskontraktet.

 

LÄS MER – Ulrika Kärnborg: Författare kommer och går, patriarkatet består

Grönkål

Men nu framställer jag det här som alldeles för dystert. Det är det inte. Genberg, kanske tack vare sin bakgrund som filmare, lyckas få till en dialog som är mardrömslik, men framför allt osvenskt rolig. Den varvar hon med partier av vagt essäistisk karaktär – som i parodi på en modern självhjälpsbok från Natur och kultur. Lillgamla sentenser ramar in huvudpersonernas dråpliga handlande, eller vad sägs om meningar som den här: 

”Att sluta med sina stämningsstabiliserande mediciner på 2010-talet är motsvarigheten till 70-talets revolution, 80-talets äktenskapliga uppbrott, 90-talets säga upp sig från jobbet och 00-talets skaffa sig en diagnos”?

”Klen tröst" är helt enkelt en underbar och utsökt utförd litterär ministudie som får läsaren att tänka på Joan Didion, gapskratta och sedan sätta grönkålsmoothien i vrångstrupen.

 

LÄS MER – Ulrika Kärnborg: UD måste kräva att Kina släpper Gui Minhai

 

 

NOVELLER

IA GENBERG

Klen tröst – och fyra andra berättelser om pengar

Weyler, 279 s.

 

 

Ulrika Kärnborg är författare, dramatiker och medarbetare på Expressens kultursida. Hennes senaste roman är "Saturnus tecken".

Läs fler texter av Ulrika Kärnborg här.

 

I tv-spelaren ovan visas senaste avsnittet av Kultur-Expressen, denna gång om Avicii som vår tids Bach med Karin Pihl och Emil Arvidson. Kultur-Expressen finns också som podcast.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!