Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Här går konsten tillbaka till rötterna

Andrea Zittel har fått disponera ett helt eget rum.
Foto: CHRISTIAN SALTAS / COPYRIGHT © ACCELERATOR 2020
Utställningen Experimentalfältet visas på Accelerator med verk av Andrea Zittel.
Foto: CHRISTIAN SALTAS / COPYRIGHT © ACCELERATOR 2020
Valerie Kyeyune Backström.
Foto: OLLE SPORRONG

Konsthallen Accelerator går tillbaka till rötterna med utställningen Experimentalfältet.

Valerie Kyeyune Backström ser konstverk som lyckas hedra sitt förflutna.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Man skulle kunna säga att utställningen ”Experimentalfältet” är ett sätt för det relativt nyöppnade Accelerator att gå tillbaka till sina rötter. Konsthallen är nämligen belägen på den plats som från 1816 kallades just Experimentalfältet, där forskning bedrevs för att modernisera och effektivisera agrikulturen. På många sätt lades där grunden för dagens jordbruk.

Accelerator har valt att närma sig detta från två håll. Utställningen består av en historisk del som både upplyser om och stundtals problematiserar historiken. Där finns till exempel arkivmaterial samt en möbelgrupp av designkollektivet Uglycute för egen research, men också verk som förhåller sig mer fritt till temat, som Åsa Elzéns video om det misslyckade politiska projektet med åborätter, en ny radikal ägandeform.

En plats för att pröva nya tankar, strategier och förhållningssätt mellan människa, djur och natur.

Den andra delen är mer framåtblickande, och tar snarare fasta på experimentalfältet som koncept: en plats för att pröva nya tankar, strategier och förhållningssätt mellan människa, djur och natur. Som i Signe Johannessens installation ”Posthumous dialogue” där skelettdelar och hår från djur och människor sammanfogats till ett bondageliknande altare. Lika delar blinkning till arkeologiska fynd som en möjlig väg framåt för en mer symbiotisk samlevnad.

Här har också amerikanska Andrea Zittel fått disponera ett helt eget rum, där två futuristiska så kallade Wagon Stations, små skjul tänkta för övernattning i öknen, samsas med en enorm skulptur av hennes allkonstverk i Mojaveöknen, AZ West. Tillsammans med videoverket ”Sufficient self” som beskriver hennes konstnärliga praktik, och en livelänk från AZ West skapas en förvånansvärt omslutande och närvarande upplevelse av platsen i det i övrigt sterila rummet.

Någonstans i gränslandet, både i utställningen och tematiken, befinner sig performancekompaniet O:s byalag, där besökare snart kommer kunna ställa frågor om liv och död i deras gillestuga. Det är ytterligare ett fint exempel på hur man kan jobba, experimentellt och prövande, i en utställning som med sitt rika program lyckas hedra sitt förflutna.


Rättelse: I en tidigare version fick Signe Johannessen felaktigt efternamnet Johansson.



KONST

EXPERIMENTALFÄLTET

Accelerator, Stockholm

Till 19/9



Valerie Kyeyune Backström är författare och medarbetare på Expressens kultursida.



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=80864&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med två av kultursidans främsta namn: Radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil. Självhjälp för intellektuella.