Nominerade till Årets svenska skönlitterära bok

”Eufori. En roman om Sylvia Plath”
Elin Cullhed
Wahlström & Widstrand
Juryns motivering: I sin litterära fantasi låter Elin Cullhed läsaren komma den skapande, levande människan Sylvia Plath alldeles nära. På livsbejakande och rasande prosa skildras hur ett poetiskt geni brottas med en hemmafrutillvaro där drömmar och desperation föder varandra. Med ”Eufori” tar en författarikon plats i vår tid – i textens bultande hjärta får läsaren också syn på sig själv.
Så skriver Expressens kritiker Linda Skugge: Sylvia visste att friheten hade ett pris och att hon var ostoppbar och att som Cullhed skriver: ”Det var bara att börja dansa.”

”Återliv. Med Skapelsen och Kvällens frihet”
Kjell Espmark
Norstedts
Juryns motivering: När Kjell Espmark ställer samman sina tre senaste verk är skapelsen pågående och ingenting slutgiltigt avgjort. Läsaren ledsagas genom sekler och kontinenter i en dikt vars klang fortsätter ringa. Bilderna är skarpa, porträtten levande och musiken i språket en orkester som ledigt rör sig mellan de stora uttrycken och de hudnära. ”Återliv” är något så ovanligt som en dikt alla kan hitta hem i.
Så skriver Expressens kritiker Therese Bohman: Det är en humanistisk, förmänskligande diktning, som känns extra viktig i en tid där ”polarisering” är ordet för dagen.

”Europa”
Maxim Grigoriev
Albert Bonniers Förlag
Juryns motivering: Med emigrantens känsla av inte höra till vandrar Nikita genom städer där exilen tycks ha blivit ett permanent tillstånd. Så får Paris, Bryssel, Nice och Moskva utgöra fonden för en mångbottnad idéroman om att vara vilse i världen och i sig själv. I Maxim Grigorievs ”Europa” är det alltid höst, och av själva kontinentens undanglidande väsen bygger han storslagen litteratur.
Så skriver Expressens kritiker Therese Bohman: Det är elegant gjort, vackert och fult på samma gång, irriterande och rörande, komplext som en människa.

”När vi var samer”
Mats Jonsson
Galago
Juryns motivering: Mitt i livet återtar Mats Jonsson sin glömda släkthistoria i serieromanens form. Med stilsäker tecknarhand vävs skogssamernas glömda och undanträngda historia samman med den självbiografiska jakten på författarens egen identitet. ”När vi var samer” är expressiv och personlig folkbildning där torra fakta får liv i kraftfull dialog med det grafiska uttrycket.
Så skriver Expressens kritiker Ulrika Kärnborg: Och trots att stilen ibland känns lika gnetig som teckningarna är plottriga, blir slutresultatet poetiskt, rörande, ja, ibland helt överväldigande.

”Singulariteten”
Balsam Karam
Norstedts
Juryns motivering: Vid centrum av ett svart hål råder singularitet, en gravitation utan slut. I en tät och lyrisk roman skriver Balsam Karam fram både förlustens oändliga tyngd och världens stora brutalitet, och ur tre olika livsöden framträder en gemensam mänsklighet. ”Singulariteten” är ett litterärt sorgearbete präglat av språklig täthet och formmässig elegans, med blick för skönheten i livets mörka materia.
Så skriver Expressens kritiker Amanda Svensson: ”Singulariteten” är en roman som tycks skapad ur mörk materia, svårgreppbar, svindlande och med enorm språklig och narrativ densitet.

”Den svarta månens år”
Ellen Mattson
Albert Bonniers Förlag
Juryns motivering: En man har blivit avstängd från sin tjänst på universitet, halkar på en isfläck – och hela universum kantrar. I en säregen och gäckande roman, med ett språk fullt av mening och musikalitet skildrar Ellen Mattson en människa som tappat greppet om tillvaron. Med absurd humor och sjudande dramatik rör sig ”Den svarta månens år” mot existensens avgrunder. En sömlös och böljande prosa låter läsaren kasta sig in i berättelsen, helt utan förbehåll.
Så skriver Expressens kritiker Amanda Svensson: Många bra romaner jobbar utifrån de mest slitna av klyschor, och ”Den svarta månens år” lyckas krama några värdefulla droppar ur den kanske slitnaste av dem alla – att det så att säga gäller att carpe diem, innan man blir fast i den eviga natten.
Nominerade till Årets svenska fackbok

”Judarnas historia i Sverige”
Carl Henrik Carlsson
Natur & Kultur
Juryns motivering: En myllrande berättelse som sträcker sig från Gustav Vasas läkare på 1500-talet till Georg Riedel och Idas sommarvisa. Carl Henrik Carlsson ger oss inte bara en fängslande skildring av en av Sveriges fem nationella minoriteter, som skapat mycket av det vi betraktar som ”typiskt svenskt”, utan tar också upp den svåra balansgången mellan assimilering och det egna, under det ständiga trycket av antisemitismens olika skepnader. Ett imponerande pionjärarbete om judisk kultur och historia i Sverige.
Så skriver Expressens kritiker Salomon Schulman: I många stycken har Carl Henrik Carlsson skrivit en gedigen bok – men tänk om man givit utrymme för ett dubbelverk!'

”Dante – den förste författaren”
Anders Cullhed
Natur & Kultur
Juryns motivering: Lagom till 700-årsjubileet av Dante Alighieris bortgång har Anders Cullhed levererat en lika vitter som koncis framställning av den världsberömde poetens liv och den värld han levde i. Mot bakgrund av de sociala, politiska och religiösa omständigheterna i högmedeltidens Italien, och i respektfull dialog med aktuell forskning, introduceras läsaren inte bara till (den gudomliga) Komedin utan också till florentinarens övriga verk och förehavanden – som autodidakt, folkspråksförespråkare, kommunalpolitiker och slutligen landsflykting – liksom till hur synen på författaren Dante har förändrats över tid. En smakfullt illustrerad biografi med potential att bli ett standardverk.
Så skrev Expressens kritiker Malte Persson: Det finns ingen anledning att vara annat än tacksam över att Cullhed vadat genom ”formliga brottsjöar” av forskning, så att vi andra åtminstone kan doppa fötterna.

”Dolda gudar. En bok om allt som inte går förlorat i en översättning”
Nils Håkanson
Nirstedt/litteratur
Juryns motivering: Fjodor Dostojevskij, Jane Austen, Karl Marx och Toni Morrison har alla gemensamt att de har översatts från andra språk till svenska. Det har även Harlequinböcker och Bibeln. I ”Dolda gudar” tar Nils Håkansson oss på en svindlande tur i översättningarnas landskap och sätter översättaren i centrum. Med finess, humor och ett smittande intresse för språk och stil visar han hur synen på översättning och översättarens roll förändrats genom historien, men att en sak är konstant – översättningen är en omistlig del av textens väg till läsaren, rent av en egen form av litteratur.
Så skriver Expressens kritiker Nina Lekander: Vi har här fått en noggrann, brokig, ibland rörig men oftast spännande bildningsresa om svenska översättningar och översättare från forntiden fram till vår egen tid.

”Knäböj”
Sara Martinsson
Weyler förlag
Juryns motivering: Kvinnor som styrketränar har länge betraktats med misstänksamhet. De har motarbetats och kallats för okvinnliga. Varför? Den frågan vänder och vrider Sara Martinsson på genom att lätt och smidigt växla mellan idéer och teorier om träning, kön och klass och sin egen erfarenhet av att som kvinna upptäcka den styrka – både fysiskt och mentalt – som den traditionellt manliga träningsformen tyngdlyftning kan ge. En inspirerande och upplyftande berättelse om den kraft och glädje som starka muskler kan ge oss alla, men som ofta förnekats just kvinnor.
Så skriver Expressens kritiker Elin Grelsson Almestad: Så lyckas Martinsson fördjupa och komplicera den samtida diskussionen kring träning. Å ena sidan är det en klasskiktad anpassning till rådande hälsonormer. Å andra sidan är det ett sätt att, som Martinsson så vackert beskriver det, ”växa ihop med den egna kroppen”.

”Mönstersamhället”
Anneli Rogeman
Natur & Kultur
Juryns motivering: ”Mönstersamhället” är ett tankeväckande reportage om den västerbottniska bruksorten Boliden. Boliden designades av gruvbolaget med samma namn som ett ”framtidssamhälle” – modernt, välplanerat och hygieniskt, och samtidigt präglat av en klassbaserad geografi. Men när gruvan sinade och ansvaret överläts till det allmänna började mönstret krackelera. Utifrån minnen, besök och intervjuer frilägger Annelie Rogeman ingående och inkännande transformationen, som inbegriper flyktingförläggningar och suspekta fastighetsaffärer likväl som förhoppningar om en ny guldålder tack vare den mäktiga industrialiseringsvåg som åter sveper genom övre Norrland.

”Tyrannens tid. Om Sverige under Karl XII”
Magnus Västerbro
Albert Bonniers Förlag
Juryns motivering: Hur drabbas människor av tyranni och krig och vad krävs för att upprätthålla makten i ett samhälle på ruinens brant? I ”Tyrannens tid” visar Magnus Västerbro upp Karl XII:s diktatoriska regim som ett svenskt urtrauma. Med stor kunskap och på gripande prosa skildrar Västerbro hur enväldet växte fram och vilka oerhörda konsekvenser det utdragna och utsiktslösa krigandet hade för det svenska samhället. Ur dagböcker, brev och protokoll framträder en kuvad befolkning som trots svår missväxt tvingades fortsätta att mata den frånvarande kungens arméer med soldater, pengar och spannmål.
Så skriver Expressens kritiker Jens Liljestrand: ”Snarare än egen grundforskning bygger han sin skildring främst på redan utgivna vittnesmål, arkivstudier och dokumentsammanställningar. Det är en fruktbar metod som låter honom växla ledigt mellan fågel- och grodperspektiv, från skvallret i kungens gemak till den ensamma soldathustruns kamp för sin överlevnad.”
Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok

”Furan”
Lisen Adbåge
Rabén & Sjögren
Juryns motivering: Vad är natur och vad är människa? Med sin djärva berättelse ”Furan” flyttar Lisen Adbåge gränserna för vad en bilderbok kan vara. Genom hisnande skräckeffekter och avsaknad av sensmoral möter Bröderna Grimm Tyst vår i en skarp replik till klimatkris och samhällsklimat. Då en familj bygger sitt drömboende på landet avverkar de brutalt alla träd, men naturen slår tillbaka. Kompromisslöst berättad i oroande svavelgult och brunt är boken helgjuten och suggestiv på ett kaxigt, läskigt sätt.

”Himlabrand”
Moa Backe Åstot
Rabén & Sjögren
Juryns motivering: I Moa Backe Åstots ungdomsroman ”Himlabrand” konfronteras sextonåriga samen Ánte med både historiskt och mer närliggande förtryck. Måste han offra en stor del av sig själv, lämna renskötseln och bli ”trottoarsame”? Berättelsens epicentrum är en berörande, sinnligt framskriven inre slitning kring hur kärlek killar emellan är möjlig. Förälskelsens toppar och dalar smälter samman med en levande naturskildring, där kyla och snö möter pulserande, dröjande het förälskelse. Spår av unken rasbiologi och förtryck sopas undan av en varm gemenskap inom och mellan generationer.
Så skriver Expressens kritiker Johanna Lindbäck: ”Himlabrand” är en ovanligt stark debut. Backe Åstot slänger in flera teman – rasbiologi, kärlek, samisk kultur, natur, sexuell identitet – och allt eftersom hon radar upp dem blir jag nervös för hur hon ska få ihop det.

”Ett rum till Lisen”
Elin Johansson, Ellen Svedjeland & Emma Adbåge
Rabén & Sjögren
Juryns motivering: Det dallrar av känslor i ”Ett rum till Lisen”, där nyblivna grannarna Naima och Lisen provsover sig genom husets alla rum för att hitta rätt. Elin Johanssons och Ellen Svedjelands träffsäkra text lämnar rikligt med rum för Emma Adbåges känsliga illustrationer som med värme varsamt mejslar fram huvud- och bipersonerna. Den spirande kärleken flickor emellan skildras lyhört och intensivt. Genom mörkare stråk understryks samspelet mellan vuxenvärldens förmodade tolerans och barnens blossande upptäckter av sig själva och varandra.
Så skriver Expressens kritiker Johanna Lindbäck: Jag vet inte om det blir mer om Lisen och Naima, men jag hoppas. Den här boken är så fin i all sin skenbara stillsamma enkelhet. Så mycket dramatik och skicklighet att upptäcka.

”Om du möter en björn”
Malin Kivelä, Martin Glaz Serup och Linda Bondestam
Förlaget
Juryns motivering: Med utsökt bildrytm presenteras en skruvat humoristisk varningsberättelse, där ett barn vandrar ut i vildmarken och drabbar samman med en björn. Mötet med det vilda sker genom faktabokens informativa blick, snillrikt underminerad av minspel, fartfyllda farosituationer och tempoväxlingar. Proportionerna är monumentala då björnen ryter och skogen tecknas fram. Om du möter en björn tar vara på bilderboksformatets fulla potential. Skickligt utmanar Malin Kiveläs och Martin Glaz Serups text i samspel med Linda Bondestams illustrationer vår syn på det vilda, och på oss själva.

”Nattkorpen”
Johan Rundberg
Natur & Kultur
Juryns motivering: Johan Rundbergs historiska spänningsroman ”Nattkorpen”, i serien om deckarduon Månvind och Hoff, förflyttar läsaren till ett stinkande, sjaskigt Stockholm. Boken leker med deckargenrens element och ger den blottställda barnhemsflickan Mika rörelsefrihet och öga för att lösa brott just för att hon är ingen. En förtätad gestaltning ger en drabbande och berörande bild av 1880-talets hårda livsvillkor för utsatta, oönskade barn. De mustiga, myllrande Stockholmsskildringarna levandegör en svunnen tid och väcker pockande frågor om personligt ansvar och begränsande samhällsstrukturer.

”Min mamma är snabbare än din!”
Emma Virke och Joanna Hellgren
Lilla Piratförlaget
Juryns motivering: Från förskolans fönster blickar två barn ut. I en gemensam tankelek tävlar deras mammor om vem som hämtar snabbast på dagis. Mammorna tar sig fram på allt mer fantasifulla sätt i en raffinerad kärleksförklaring till staden, där elsparkcyklar står i vägen och bipersoner får pricksäkra porträtt. De förbipasserande borde få varsin Guldbagge för bästa biroll vilket år som helst. Barnens dialog löper längs bilderbokens nedre kant och boksidorna expanderar genom överrumplande utvik. I Emma Virkes och Joanna Hellgrens kongeniala bilderbok ”Min mamma är snabbare än din!” flödar allt: de fylliga färgerna, fantasin och finessen.
Så skriver Expressens kritiker Therese Bohman: ”Min mamma är snabbare än din!” är både spännande och djupt rotad i vardagen. Dessutom tar den lyhört en förbisedd men laddad stund i barnets tillvaro och gör den till ett rum för fantasin.
AUGUSTPRISET
Augustpriset instiftades av Svenska Förläggareföreningen 1989 och belönar och lyfter fram de bästa nyutkomna böckerna på svenska.
Priset delas ut i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok.
Vinnarna i de olika kategorierna tillkännages på Augustgalan den 22 november på Södra Teatern i Stockholm.
Anna Larsson: ”Plötsligt blir det mycket skitsnack om henne”
KULTURKRIGET. Dirigenter är föremål för så många föreställningar om det stora geniet att det verkar omöjligt för en kvinna att nå samma upphöjda position.
Operasångerskan Anna Larsson och konserthuschefen Stefan Forsberg diskuterar den sista manliga bastionen.