"Den nya andans gift", Jens Fänge. Foto: GALLERI MAGNUS KARLSSON / BONNIERS KONSTHALL"Den nya andans gift", Jens Fänge. Foto: GALLERI MAGNUS KARLSSON / BONNIERS KONSTHALL
"Den nya andans gift", Jens Fänge. Foto: GALLERI MAGNUS KARLSSON / BONNIERS KONSTHALL
"Within", Jens Fänge. Foto: CLAIRE DORN / BONNIERS KONSTHALL"Within", Jens Fänge. Foto: CLAIRE DORN / BONNIERS KONSTHALL
"Within", Jens Fänge. Foto: CLAIRE DORN / BONNIERS KONSTHALL
Foto: MIKAEL SJÖBERGFoto: MIKAEL SJÖBERG
 Foto: MIKAEL SJÖBERG

Hans målningar är helt fantastiska

Publicerad

Jens Fänges bilduniversum ekar av kusligheter, surrealism och renässansmåleri.

Nils Forsberg ser en fantastiskt otidsenlig utställning i Stockholm.

Se det senaste avsnittet av Kultur-Expressen i spelaren ovan.

 

KONST | RECENSION. En kvinna med neddragna jeans och håret hängande över ansiktet sitter grensle över en man. Vi ser scenen snett bakifrån, hans vänsterhand tycks röra sig mot hennes underliv.

Om det nu är en man – gestalten är bara en vit siluett, hen är utraderad ur målningen. Det här är inte främst en pornografisk scen utan den är som minnet av något otäckt som man glömt, något som kanske har hänt. Eller som kanske bara är en gammal dröm som plötsligt kommer tillbaka. Eller en fantasi.

 

LÄS MER – Nils Forsberg: De skaffade tatueringar och rökte gräs redan under antiken

Bonniers konsthall

Jens Fänge har förvandlat Bonniers konsthall i Stockholm till spelplats för ett elegant kammarspel med kusliga undertoner. Ingången till utställningen ramas in av ett rött draperi, som sedan fortsätter och täcker hela fönsterväggen ut mot järnvägsspåren. En tjock heltäckningsmatta ligger dämpar stegen i det stora rummet.

Ett 70-tal verk, mest målningar och assemblage, sprider konstiga stämningar.

Konsthistoriska referenspunkter är lätta att hitta (Balthus, de Chirico, Bellmer, renässansmåleri och diverse surrealister) men också Alain Robbe-Grillets 1950-talsromaner. 

Fantastiskt

Ingen normalt funtad människa läser dem i dag, de bisarrt detaljerade miljöbeskrivningarna och bristen på normal intrig blev inte framtiden för romangenren. Men den bakom jalusiet spionerande svartsjuke maken i ”La jalousie”, eller den kringirrande soldaten i ”Dans le labyrinthe” skulle antagligen känna sig hemma i Fänges skeva scenerier. En målning heter för övrigt ”Jalouise”.

Han bygger en värld med rämnande perspektiv full av antydningar om något okänt.

Det är fantastiskt att i Stockholm 2018 i stor skala se något så sällsynt som bra måleri. Som inte har ett politiskt ärende, kritiserar någon norm eller vill Ställa Frågor om något.

Jens Fänge gör något mycket viktigare än så. Han bygger en värld med rämnande perspektiv full av antydningar om något okänt, även för honom själv antar jag. Det är att något är fördolt, inte vad som är det, som är poängen.

Bilder och situationer återkommer, aningen förskjutna och sätter i gång mer eller mindre kittlande miniatyrdraman i huvudet. Det är bara att träda in. Se upp för dämoner.

 

LÄS MER – Nils Forsberg: Det är obegripligt att ingen gjort film av Lee Millers liv än

 

KONST

JENS FÄNGE

Drömmarna

Bonniers konsthall, Stockholm

Till 1/4

 

Nils Forsberg är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida. 

Läs fler texter av Nils Forsberg här.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag