Pär Wästberg är författare och innehar stol nummer 12 i Svenska Akademien. Foto: CAROLINE ANDERSSON / W&WPär Wästberg är författare och innehar stol nummer 12 i Svenska Akademien. Foto: CAROLINE ANDERSSON / W&W
Pär Wästberg är författare och innehar stol nummer 12 i Svenska Akademien. Foto: CAROLINE ANDERSSON / W&W
"Klasskamraten och andra möten" är en blandning av dokumentär och noveller."Klasskamraten och andra möten" är en blandning av dokumentär och noveller.
"Klasskamraten och andra möten" är en blandning av dokumentär och noveller.
Nils Forsberg är kritiker på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERGNils Forsberg är kritiker på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Nils Forsberg är kritiker på Expressens kultursida. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Hans kvinnometaforer är fruktansvärt förbryllande

Publicerad
Uppdaterad

Per Wästberg skriver med stor berättarlust, men själva berättelsen saknas. Nils Forsberg läser en bok i akut behov av en redaktör.

Se det senaste avsnittet av Kultur-Expressen i spelaren ovan.

 

LITTERATUR | RECENSION. ”När hon blev svettig glänste hon som en kanderad aprikos.”

Jahapp. Efter en halv sidas beskrivningar av en ung kvinnas skönhet och företräden – ”Hon var som ett skumbad, bubblande, hänförande” –  kommer detta. Sedan fortsätter panegyriken (hennes röst ”sjöng i henne som avlägsna telefontrådar”).

Jag frågar några kvinnliga vänner om aprikosmetaforen kan vara en komplimang. Svaren växlar från stor förtjusning till lika stor skepsis. En får den mentala bilden av en Rubens-kvinna med lite glaze på. Alla blir förbryllade. Ingen vet hur en kanderad aprikos ser ut.

Kvinna utan kandering?Foto: ISABELLE ROZENBAUM / GRATISBILD/PHOTOALTO/IBL

 

LÄS MER – Jens Liljestrand: Per Wästberg får det att se så lätt ut

Per Wästberg

Per Wästberg, född 1933, mental ålder oklar. En pojkaktig äldre herre alternativt distingerad östermalmsgrabb som debuterade litterärt som 15-åring efter att ha skrivit kulturartiklar i dagspressen i några år, och som hunnit ge ut över 80 böcker i en rad genrer. Det känns som om det kunde vara 800. Första bibliografin över hans textproduktion kom 1973. 

”Klasskamraten” handlar om olika möten med människor. En skådespelare berättar mångordigt om hur hans fru vill skilja sig, en gammal skolkamrat lägger ut texten om hur den starka ungdomskärleken gjorde honom oförmögen att älska senare i livet, en kvinna är besatt av Bruce Chatwin, en man är hängiven svampentusiast.

 

LÄS MER – Ulrika Kärnborg: Varför skrev Per Wästberg den här boken?

Svenska Akademien

Det är tyvärr mindre intressant än det låter. Språket flyter på helt obehindrat och ändå går allt liksom på tomgång. Det är en berättarlust utan att ha något egentligt att berätta. En metaforfest som bara fortsätter men där de inbjudna förblir skuggor och siluetter. När det bränner till lite i bokens sista text är det för sent.

En redaktör borde ha strukit bort en tredjedel och rensat i stilblomsterrabatten så hade det här kunnat bli en fin samling melankoliska betraktelser över hur livet ofta faller annorlunda ut än det var tänkt. Nu rättar den i stället in sig i ett långt led av indicier på att akademiledamöters texter, i tidningar såväl som i bokform, dem rör man inte. 

Jag sätter åtminstone en kanderad aprikos på att bara ungefär arton personer i Sverige skulle komma undan med det här.

 

 

PROSA

PER WÄSTBERG

Klasskamraten och andra möten

Wahlström & Wistrand, 336 s.

 

Nils Forsberg är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.

Läs fler texter av Nils Forsberg här.

 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag