Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hans debut är en originell historia

Foto: JULIA LINDEMALM / NORSTEDTS
"Stiga sol, smälta is".
Annina Rabe är litteraturkritiker i Expressen.Foto: JENNIE SMITH / JENNIE SMITH/PRESSBILD

I sin debutroman "Stiga sol, smälta is" väver Raja Bahari en både originell och tankeväckande berättelse. Annina Rabe är förtjust.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

LITTERATUR | RECENSION. Det finns genomgående något drömskt, något flytande och sökande, i stämningen som ligger över Raja Baharis debutroman med den likaledes drömska titeln ”Stiga sol, smälta is”. Ändå är det två fast förankrade verkligheter den utspelar sig i, en i Sverige och en i ett icke namngivet land som troligtvis är Palestina. 

Sid och Sayed är romanens två huvudpersoner. Kanske är de gamla vänner, kanske är de samma person. Kanske är Sid helt enkelt en uppdiktad fantasifigur av Sayed. 

 

LÄS MER – Annina Rabe: Caterina Pascual Söderbaum var en författare utöver det vanliga

Sid Vicious

Sid, namngiven efter sin svenska mammas idol Sid Vicious, som åkt till sin fars hemland i Mellanöstern för att läsa arabiska och på så sätt komma åt en nyckel till sitt förflutna: en roman som hans farfar skrivit som bara finns på arabiska. Men det är förstås mer än romanen det handlar om. 

Sid grubblar kring identitet och religion, men framför allt förälskar han sig handlöst i den äldre och gifta kvinnan Salma. Deras möten är riskabla och måste ske i största hemlighet. Den erfarna Salma lär upp honom sexuellt, men också intellektuellt. 

Salma är en inte så lite idealiserad kvinnogestalt, och hur vi väljer att hantera detta beror på vilken tolkning av Sid-figuren vi anammar. Är han en fantasiskapelse i Sayeds huvud är det helt i sin ordning att den kvinna Sid möter är överjordiskt idealisk. 

 

LÄS MER – Annina Rabe: Mitt älskade, tjuriga Finland

Mrs Robinson

Så även om hon bara ses genom Sids överhettade hjärna. Är det däremot en fråga om ett objektivt skildrat skeende blir hon en klassisk mrs Robinson-klyscha. Särskilt intressant som figur i egen rätt är hon hursomhelst inte, oavsett hur man väljer att tolka henne.

Jag tror dock på något av de två första alternativen. Raja Bahari är en alltför intelligent författare för att gå i klichéfällan. Det märks framför allt i de delar av romanen som handlar om Sayed: en ensam ung man som är besatt av att dokumentera sin samtid i ljudform. 

Han går runt och spelar i hemlighet in samtal, barnlek och brus i olika delar av delar av det svenska samhället. Ljuden ska han foga samman till ett kollage, som ska säga något om Sverige, om politiken och språket och kanske också om vem Sayed egentligen är. 

 

LÄS MER – Annina Rabe: Clas Ohlson är som balsam för min oroliga själ

Yassir Arafat och Per Albin Hansson

På hans vägg hänger två porträtt; ett av Per Albin Hansson och ett av Yassir Arafat, och han för regelbundet dialoger med dessa två. Ja, även denna bild framstår kanske som aningen övertydlig, men det balanseras av den myriad detaljer som Bahari bygger upp runtomkring den, både i miljö och i tankegångar. 

Det är en text som irrar, men i positiv bemärkelse. Över förortstorg, i bibliotek, i Sayeds instängda lägenhet och i hans ständigt arbetande hjärna. På ett språk som är både pregnant och poetiskt. Får Sayed ihop fragmenten? Går det ens att skapa en helhet, en samhörighet? Finns det någon mening med att ens försöka? 

Raja Bahari ger sin läsare mycket att brottas med. Och även om jag inte riktigt tycker att de parallella handlingarna lyckas sammanfogas helt och hållet jämbördigt (Sayed intresserar mig helt enkelt mer än Sid, även om det är Sid som tar mer plats) så är ”Stiga sol, smälta is” en originell och tankestimulerande debut. 

 

ROMAN

RAJA BAHARI

Stiga sol, smälta is

Norstedts, 214 s.

 

Annina Rabe är litteraturkritiker och medarbetare på Expressens kultursida.

Läs fler texter av Aninna Rabe här.