Hanna Höglund

Stormaktstakter

Wienerfilharmonikerna. Sydländsk folksjäl?

Hanna Höglund noterar att fler än Stefan Forsberg vill artbestämma det nordiska kynnet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Det är fler än Stockholms konserthuschef Stefan Forsberg som menar att nordbor har en unik folklig identitet buren av klassisk musik. Efter min text i gårdagens tidning om det nationalromantiska tankegods som lever kvar i konstmusikbranschen, skickade en läsare en länk från Föreningen svenska tonsättares hemsida den 17 mars i år.

Där säger den svenska tonsättaren Martin Q Larsson, apropå att han blivit vald till ny ordförande i Nordiska komponistrådet att "...det nordiska kynnet är tämligen homogent".


Han fortsätter: "Det är framför allt när man kommer utanför Norden som man inser hur lika nordborna är varandra. Vi uppträder på samma sätt - talar kort och sakligt, väntar på vår tur, formell ordning och reda /.../ Dessutom kan vi tala tillsammans på vårt eget hemliga språk skandinaviska, som de andra länderna inte förstår."

Så säger alltså ordföranden i det ledande organet för svenska tonsättare år 2014. Inlägget är nu nertaget från sidan, liksom illustrationen, en karta över Sverige från vad som ser ut att härstamma från stormaktstiden.