Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Hanna Höglund

Feministstatyns nakna kropp rör upp känslor

Toppen av monumentet av Mary Wollstonecraft.
Foto: James Veysey/Shutterstock / TT NYHETSBYRÅN
Maggi Hamblings skulptur i Newington Green i London.
Foto: Nick Harvey/Shutterstock / TT NYHETSBYRÅN
Den 75-åriga skulptören själv vid en utställning på Marlborough Gallery.
Foto: Nils Jorgensen / i-Images / TT NYHETSBYRÅN
Hanna Höglund.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

Det nya Mary Wollstonecraft-monumentet i London har blivit starkt ifrågasatt.

Hanna Höglund tycker att de flesta har missförstått Maggi Hamblings skulptur.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONSTDEBATT. ”Flåsigt”, förminskande, antifeministiskt. Det nya Mary Wollstonecraft-monumentet i London har fått halva västvärlden, samt ledarskribenten Lisa Magnusson på Dagens Nyheter, att gå i spinn.  

Statyn är för avklädd, tycker kritikerna om konstnären Maggi Hamblings nakna kvinnokropp som föds fram ur en försilvrad bronsbas av amorfa kvinnliga former. Den är också för vältränad, för liten (lite högre än en normallång person), och inte ett dugg lik feministikonen Wollstonecraft själv (för att den inte föreställer Wollstonecraft). Men framför allt säger man att män, som utgör 90 procent av Londons statykvot, aldrig skulle aldrig avbildas så här. 

Själv tycker jag att kvinnofiguren både har en styrka och en skönhet där hon står. Men så har jag också träffat Hambling och sett hennes konst på nära håll i denna lika giftiga som förtjusande kvinnas ateljé, omgiven av förvirrade höns och en lurvig, helblind hund i den lilla byn i Suffolk. 

Och jag vågar mig på att säga: man har missförstått Maggi Hambling. I Storbritannien är hon känd för omstridda porträtt, väldiga, stormiga havsmotiv och smältande polarisar, och finns representerad på National gallery, British museum och Tate. 

En 75-årig, queer konstnär som uttalar sig i laddade frågor utan filter och vars stormiga kärleksliv gett rubriker.

Hon har alltid varit kontroversiell, särskilt i egenskap av sig själv. En 75-årig, queer konstnär som uttalar sig i laddade frågor utan filter och vars stormiga kärleksliv gett rubriker. Dessutom kör hon en skitstor Chrysler och syns på modemagasinens vimmelsidor med en cigg i näven (”av politiska skäl”) och en lockig, ofixad frisyr värdig Bruno K. Öijer

Men det är skulpturerna – Oscar Wilde-statyn i London och ”The Scallop” –monumentet till kompositören Benjamin Brittens ära i Aldeburgh – som tenderar att göra folk så förbannade att de sabbar verken. Innan man några år senare kommer på att ”vänta, det här var ju bra” och samma verk hamnar på vykort i stället.  

Kanske rör statyers fysiska intrång i den publika miljön upp extra mycket känslor. Kanske är Hambling före sin tid. Kritiken av Wollstonecraft liknar både 00-talets bajskorvskritik mot Kirsten Ortweds Wallenbergmonument i Stockholm och det nutida hatet mot Sara Möllers kissande Elin Wägner-staty ”Pissed Elin” i Växjö. 

Ingen av dem är av den traditionella 1800-talstypen ”stor, vit krigsherre till häst skulpterad av vit, manlig konstnär”. De är kvinnliga och lite konstiga. Maggi Hambling gör inte ”monument” av sin Mary Wollstonecraft, och det gör henne svår att förstå. Själv tycker jag det är skönt att få slippa titta upp i beundran på ännu en dåtidshjälte, vare sig det handlar om en man eller kvinna. 

Att slippa nackspärren och se människan. 


Hanna Höglund är medarbetare på Expressen Kultur.


Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=75743&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.