Hanna Höglund

Drottningholmsteatern / Odysseus återkomst

Publicerad
Uppdaterad
Odysseus återkomst Drottningholmsteatern är ett barockverk av en av operans urfäder, Claudio Monteverdi, som vid premiären 1640 lämnat furstepubliken och blivit kommersiell.
Om man märker det i dag är det i humorn och blandningen av karaktärer – här skojas det med gudar, herdar och ädlingar.
Och vilken öppning Johanna Garpe har gjort: här stiger nästa tenor-to-be, Martin Vanberg, fram i rollen som den symboliska ”bräckliga människan” och bara strålar. Amor vinkar.
Det är piggt och peppigt som en Piggelinglass.

Garpe fyrar av höjdpunkterna i teatermaskineriet redan i akt ett och det är ett lyckat drag. När hjälten Odysseus, Petteri Salomaa med sitt fina barytonläckage återvänder till Ithaka efter 20 år på havet finns utrymme för både vågor, vind och blixtar.
Folk dyker upp och ner ur luckor. Det är högt tempo för att vara opera; det är fartigt och frejdigt. Det som någon gång känns ofärdigt bland yngre sånginsatser kompenseras med charm.
Det är ren Drottningholmsshow.

Man blir glad av den här föreställningen som har både romcom och åldrad livsvisdom i sig och framför allt tar ett dubbelgrepp på kärleken – dels ur ett ungt och rusigt perspektiv, dels ur ett äldre, ärrat och trevande. Om Penelope – Ann Hallenberg – och Odysseus hittar tillbaka till varandra är fortfarande oklart i slutet. Två av Penelopes unga friare är mördade, en tredje har tagit sitt eget liv och för det förälskade tjänarparet Tuva Semmingsen och Fredrik Strid vet vi över huvud taget inte hur det går. Ändå lyckas Garpe, dirigent Tatlow och kompani förse Odysseus återkomst med den kolsyrebubbliga känslan av romantisk komedi.
Medan Garpe i en scen ser med kvinnlig regissörsblick på hur Penelope frestas av friarslynglarna som bräcker varandra i drottningflirt, beskriver Monteverdi i en annan, genom att låta rytmen halta, hur hon har ångest. Att en person brister ut i arior eller håller sig till enbart recitativ blir del av personlighetsskildringen.
Varje ton betyder något.
Den nya textmaskinen är också ett lyft. Sällan har jag känt mig så nära några operakaraktärer på Drottningholmsteatern som nu, när vi får följa deras tankar och repliker i detalj.
Hanna Höglund
Hanna Höglund
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag