Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Han var den okända målarmästaren

André Lhote, "Hamnen i Bordeaux", 1912. Foto: LARS ENGELHARDT / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDE
Agda Holst, "Modellstudie", 1921. Foto: OKÄND / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDE
Siri Derkert, "Ryttare", 1916–17. Foto: BUKOWSKIS / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDE
Christer Strömholm, "Triangel, Tanger", 1951. Foto: CHRISTER STRÖMHOLM / CHRISTER STRÖMHOLM ESTATE

André Lhote hade stort inflytande bortom den svenska kubismen. Therese Bohman ser en folkbildande utställning på Waldemarsudde.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

En inflytelserik doldis i konsthistorien är han, fransmannen André Lhote (1885–1962). Kubistisk konstnär och populär lärare i Paris i hela 50 år, under vilka han hann undervisa 1500 elever, närmare 200 av dem svenskar. 

Bland de mer namnkunniga internationella konstnärer som passerade Lhotes ateljé på vägen till berömmelse märks Tamara de Lempicka, Louise Bourgeois, Henri Cartier-Bresson och Dora Maar.

Christer Strömholm

Och så stod flera generationer svenska konstnärer på Lhotes klasslistor. De första banden mellan Lhote och Sverige knöts av Georg Pauli, som presenterade honom för prins Eugen, varpå prinsen också lät sig undervisas. I senare elevkullar finns kända namn som Olle Baertling, Philip von Schantz och Bengt Lindström, samt Christer Strömholm – Lhotes lektioner i komposition passade även fotografer.

När Waldemarsudde nu presenterar Lhotes konstnärskap och hans inflytande på svenska konstnärer blir det både renlärig kubism och en hel del avknoppningar, dessutom textil, glas, keramik och filmaffischer. 

På Lhotes lektioner var könsfördelningen snudd på jämn, precis som den är på utställningen, och bland de finaste verken märks Tyra Lundgrens kraftfulla självporträtt, en vacker abstrakt komposition av Ragnhild Keyser och en sinnlig modellstudie av Agda Holst. Det är onekligen en matig och rejält folkbildande utställning som Waldemarsudde har satt samman.

 

LÄS MER – Therese Bohman: Romanen om Hilma af Klint är en besvikelse

Vinnarnas historia

På vägen därifrån kan det dock finnas anledning att skänka en tanke åt hur historia skrivs. Även om utställningen förtjänstfullt lyfter fram ett flertal konstnärskap som varit mer eller mindre bortglömda, så ingick de även i ett sammanhang kring en känd lärare och en moderiktig konstriktning. 

Som konstnär kunde man på goda grunder säga nej tack till samtliga av det tidiga 1900-talets ismer – till exempel för att man hade svårt för det programmatiska i dem. Konsthistorieskrivningen har däremot en förmåga att alltid belöna de som anslöt sig till gruppen.

 

LÄS MER – Therese Bohman: Rädda Biologiska museet!

 

KONST

Form och färg – André Lhote och svensk kubism

Waldemarsudde, Stockholm

Till 21/1 2018

 

Therese Bohman är författare och kritiker på Expressens kultursida. Hennes senaste roman är "Aftonland".

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!