André Lhote, "Hamnen i Bordeaux", 1912. Foto: LARS ENGELHARDT / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDEAndré Lhote, "Hamnen i Bordeaux", 1912. Foto: LARS ENGELHARDT / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDE
André Lhote, "Hamnen i Bordeaux", 1912. Foto: LARS ENGELHARDT / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDE
Agda Holst, "Modellstudie", 1921. Foto: OKÄND / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDEAgda Holst, "Modellstudie", 1921. Foto: OKÄND / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDE
Agda Holst, "Modellstudie", 1921. Foto: OKÄND / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDE
Siri Derkert, "Ryttare", 1916–17. Foto: BUKOWSKIS / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDESiri Derkert, "Ryttare", 1916–17. Foto: BUKOWSKIS / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDE
Siri Derkert, "Ryttare", 1916–17. Foto: BUKOWSKIS / PRINS EUGENS WALDEMARSUDDE
Christer Strömholm, "Triangel, Tanger", 1951. Foto: CHRISTER STRÖMHOLM / CHRISTER STRÖMHOLM ESTATEChrister Strömholm, "Triangel, Tanger", 1951. Foto: CHRISTER STRÖMHOLM / CHRISTER STRÖMHOLM ESTATE
Christer Strömholm, "Triangel, Tanger", 1951. Foto: CHRISTER STRÖMHOLM / CHRISTER STRÖMHOLM ESTATE

Han var den okända målarmästaren

Publicerad

André Lhote hade stort inflytande bortom den svenska kubismen. Therese Bohman ser en folkbildande utställning på Waldemarsudde.

En inflytelserik doldis i konsthistorien är han, fransmannen André Lhote (1885–1962). Kubistisk konstnär och populär lärare i Paris i hela 50 år, under vilka han hann undervisa 1500 elever, närmare 200 av dem svenskar. 

Bland de mer namnkunniga internationella konstnärer som passerade Lhotes ateljé på vägen till berömmelse märks Tamara de Lempicka, Louise Bourgeois, Henri Cartier-Bresson och Dora Maar.

Christer Strömholm

Och så stod flera generationer svenska konstnärer på Lhotes klasslistor. De första banden mellan Lhote och Sverige knöts av Georg Pauli, som presenterade honom för prins Eugen, varpå prinsen också lät sig undervisas. I senare elevkullar finns kända namn som Olle Baertling, Philip von Schantz och Bengt Lindström, samt Christer Strömholm – Lhotes lektioner i komposition passade även fotografer.

När Waldemarsudde nu presenterar Lhotes konstnärskap och hans inflytande på svenska konstnärer blir det både renlärig kubism och en hel del avknoppningar, dessutom textil, glas, keramik och filmaffischer. 

På Lhotes lektioner var könsfördelningen snudd på jämn, precis som den är på utställningen, och bland de finaste verken märks Tyra Lundgrens kraftfulla självporträtt, en vacker abstrakt komposition av Ragnhild Keyser och en sinnlig modellstudie av Agda Holst. Det är onekligen en matig och rejält folkbildande utställning som Waldemarsudde har satt samman.

 

LÄS MER – Therese Bohman: Romanen om Hilma af Klint är en besvikelse

Vinnarnas historia

På vägen därifrån kan det dock finnas anledning att skänka en tanke åt hur historia skrivs. Även om utställningen förtjänstfullt lyfter fram ett flertal konstnärskap som varit mer eller mindre bortglömda, så ingick de även i ett sammanhang kring en känd lärare och en moderiktig konstriktning. 

Som konstnär kunde man på goda grunder säga nej tack till samtliga av det tidiga 1900-talets ismer – till exempel för att man hade svårt för det programmatiska i dem. Konsthistorieskrivningen har däremot en förmåga att alltid belöna de som anslöt sig till gruppen.

 

LÄS MER – Therese Bohman: Rädda Biologiska museet!

 

KONST

Form och färg – André Lhote och svensk kubism

Waldemarsudde, Stockholm

Till 21/1 2018

 

Therese Bohman är författare och kritiker på Expressens kultursida. Hennes senaste roman är "Aftonland".

Relaterade ämnen
Therese Bohman
Therese Bohman
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag