Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Han undersöker hur bedrägligt minnet är

Raja Bahari.
Foto: Jill Jarnsäter / Norstedts
Sven Olov Karlsson är författare och journalist och medarbetare på Expressens kultursida.
Foto: OLLE SPORRONG

I ”Kontinentalbanan” rör sig Raja Bahari mellan ett mytiskt bleknat då och ett konfliktladdat nu.

Sven Olov Karlsson följer med på en odyssé mellan Malmö och Beirut på jakt efter svar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Landningsstället slår i skandinavisk mark. Åttiotalisten Nicolas återvänder från en odyssé då han sökt upp barndomsvänner, eller deras mammor, pensionerade lärare, gamla järnvägsarbetare, för samtal ur ett ”historiesociologiskt perspektiv”.

Med den förevändningen söker han klarhet om ett barndomstrauma. I hemstaden Malmö inträffade något otäckt och livsavgörande vid kontinentalbanans banvall. Han tänker inte längre acceptera att det är så många versioner som inte går ihop.

Foto: Norstedts

Han gräver också tvångsmässigt i sitt ursprung. Han föddes i inbördeskrigets Beirut. Mamma Nadia stack med babyn och sin vän Pierre till Europa. Flyktplanen krävde ett skenäktenskap. Mannen blev nästan som en morbror för Nicholas. Försköts dock snart av Nadia och lever numera i det gamla landet. Pierre kan sitta på den sanning som Nadia vägrar ge sonen. Men karln är (enligt henne) totalt opålitlig – de två har alltid varit helt oeniga om vad som hände.

Under några brännheta dagar i Beirut vars ”lapptäcke av etniska och religiösa minoriteter förblev ett mysterium” lirkar Nicholas med Pierre. En cynisk fixare? Eller ett offer för en manipulativ kvinna? Samtidigt sipprar Nicholas egen berättelse ut. Om de trasiga pojkarna på banvallen.

Debuten ”Stiga sol, smälta is” som kom år 2017 handlade om att dela sig själv mellan Sverige och Mellanöstern. Den utspelade sig i olika delar av världen och vävde samman tre olika livsöden. Tekniken är densamma i ”Kontinentalbanan”. Här är kärnfrågan hur bedrägliga eller bergfasta minnena är. Kan de vara gemensamma och konstanta? Eller ohjälpligt individuella och plastiska? Via den allvetande berättarrösten skildras Nadia och Pierre som snart missförstått och pratat förbi varandra ett helt liv.

”Kontinentalbanan” är medvetet svår. Inte som i pretentiös eller skitnödig.

Upptakten må andas thriller och vida världen. Men ambitionen är höglitterär. Texten flyter genom persongalleriets mångfacetterade kör och växlande tidsperspektiv. Mellan mytiskt bleknat då och konfliktladdat nu. Det är en genomarbetad prosa som spelar alla tonarter, från förortens lakonism till den inre monologens poetiska flow, från bultande sorg till torr komik. ”Kontinentalbanan” är medvetet svår. Inte som i pretentiös eller skitnödig. Men det är en bok som förväntar sig koncentrerad och eftertänksam läsning. Att följa handlingen är som att tassa genom snårig, oledad terräng. Där förklaringar och egentliga sammanhang hela tiden förblir precis utom synhåll i kulissens skymundan.

I sämre händer hade det känts maneriskt och rörigt. Men magin brädar min slentriandrift att skumma. Jag intar romanen som gammeldags arabiskt kaffe. I högtidliga små smuttar, så att den ansenliga sumpen ligger still; undertexten. Ty allt som ligger i den kunde ha fyllt ett bibliotek.


ROMAN

RAJA BAHARI, 

Kontinentalbanan, 

Norstedts, 239 s.


Sven Olov Karlsson är författare och journalist och medarbetare på Expressens kultursida.




Två män i en podd: ”Jag vill komma naken till dig”

https://embed.radioplay.io?id=102428&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil.