Péter Esterházy avled 2016. Foto: DAN WESKER / FÖRLAGSBILDPéter Esterházy avled 2016. Foto: DAN WESKER / FÖRLAGSBILD
Péter Esterházy avled 2016. Foto: DAN WESKER / FÖRLAGSBILD
"Bukspottkörteldagbok"."Bukspottkörteldagbok".
"Bukspottkörteldagbok".
Martina Montelius. Foto: FOAD BAGHLANIAN / FOAD BAGHLANIAN/ATLAS FÖRLAGMartina Montelius. Foto: FOAD BAGHLANIAN / FOAD BAGHLANIAN/ATLAS FÖRLAG
Martina Montelius. Foto: FOAD BAGHLANIAN / FOAD BAGHLANIAN/ATLAS FÖRLAG

Han skickar telegram rakt nerifrån dödens flod

Publicerad

Péter Esterházy avled 2016 i sviterna av en aggressiv bukspottkörtelcancer. Martina Montelius läser hans sista meddelanden till alla som blev kvar i livet.

LITTERATUR | RECENSION. Bukspottkörtelcancer är en cancerform med hisnande snabbt förlopp; för många är det fråga om månader från diagnos till döden. I Péter Esterházys fall: något år. 

"Bukspottkörteldagbok" är en rapport från den 24 maj 2015 till den 1 mars 2016. 14 juli samma år dör författaren. Esterházy skrev sig igenom sina cellgiftsbehandlingar, lumbalpunktioner och dödsångestskov. Det har jag förståelse för. För den som ägnat ett helt liv åt det skrivna ordet blir det en omistlig trygghet. 

Esterházy, född 1950 i en familj som störtat från att vara en av Ungerns mest inflytelserika (farfar var Móric Esterházy) till att ha mist allt efter andra världskriget, hade så intim kontakt med språket att han medvetet tillät sig att slarva med det i sin sista bok. "Jag skriver detta liggande under värmestrålarna. Klotter, och jag kan inte låta bli att tänka på att det i tryck inte kommer att märkas att det är klotter, och det är inte så att jag sneglar på en eventuell publik när jag skriver detta."

 

LÄS MER – Lars Gustafsson: Esterházys roman ekar av en hel civilisations religiösa tvivel

Betydelsen av döden

Det är ju sant. Hur många läsare av denna bok kan avgöra skillnaden mellan det Esterházy kallar “klotter” och det som är frukten av hård ansträngning? Inte för att det inte är någon skillnad, men Esterházys författarskap bär så många lager av referenser och respekt att meningen "Jag skriver detta liggande under värmestrålarna" blir betydelsebärande i en text av honom, medan det i en debutroman bara skulle betyda att någon låg under värmestrålar. 

På samma sätt som varje litet streck en stor konstnär råkat kladda på ett papper blir värdefullt i kraft av konstnärens största prestationer. Men vad skriver han om döden? "Jag har aldrig känt 'dödens hotande närhet'. Det slår mig: jag har inte ens svävat i dödsfara. Inte heller dödat någon människa. Vilket ödsligt liv."

Ingen panik

Det är sublim humor. Han vägrar släppa in läsaren i eventuell panik. Kanske är det bara min egen inbillning att panik måste uppstå när döden på allvar närmar sig. 

Men: "Lilla fröken, tänk Er att i morse vaknade jag av att någonting snörde ihop mitt bröst och min hals, så att jag knappt fick luft, luft till att snyfta. Detta är i princip en enda sats. En ensatskänsla. Jag kände att mitt liv var ett fel. Ett fel."

Läs denna sats många gånger. Och alla de andra ensatskänslorna, och dito tankarna, i denna bok. Det är så den måste läsas: som snabbt viskade telegram från en slocknande tankevärld till en ännu en tid pågående. 

Esterházy ringer till oss från en telefonkiosk som sticker upp ur floden Styx. Lurens mikrofondel är halvt nedsänkt i vattnet, så vi måste lyssna koncentrerat för att inte gå miste om nyanserna. 

 

 

DAGBOK

PÉTER ESTERHÁZY

Bukspottkörteldagbok

Översättning Ildikó Márky och Gunnar D Hansson

Weyler, 273 s.

 

Martina Montelius är dramatiker, författare och medarbetare på Expressens kultursida. Hennes senaste roman är "Ibland är man lessen ibland är man glad".

Läs fler texter av Martina Montelius här.

 

I tv-spelaren ovan visas senaste avsnittet av Kultur-Expressen, denna gång om akademikrisen med den ständige sekreteraren Göran K Hansson och Författarförbundets Gunnar Ardelius. Kultur-Expressen finns också som podcast.

Relaterade ämnen
Martina Montelius
Martina Montelius
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag