Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Han inspirerade Ruben Östlund

Daniel Birnbaum. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Jeff Koons verk "Balloon dog" från Moderna Museets utställning "Skulptur efter skulptur", 2014. Foto: MAJA SUSLIN / TT NYHETSBYRÅN

Daniel Birnbaum slutar som överintendent för Moderna museet efter åtta år på posten. Hanna Johansson skriver om konstchefen som blev en galjonsfigur för museet som eventlokal.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST | KOMMENTAR. Daniel Birnbaum lämnar sin tjänst som överintendent på Moderna museet efter åtta år på posten. När han tillträdde 2010 hade han arbetat som rektor för konsthögskolan Städelschule i Frankfurt, direktör för Iaspis och konstkritiker för Expressen och Dagens Nyheter, men också internationella konsttidskrifter som Artforum och Frieze. I samband med att han tillsammans med Jochen Volz ledde Venedigbiennalen 2009 kallades han i Art Review för konstvärldens fjärde mäktigaste person.

Han stod till och med modell för konsthallschefen Christian i Ruben Östlunds "The Square" – åtminstone intervjuades han i förväg, och rollinnehavaren Claes Bang hävdar att han inspirerats av Daniel Birnbaum i sin tolkning. Därmed har han också befästs som något av en galjonsfigur för konstmuseet som eventlokal. 

Virtual reality-konst

Nu går han vidare till Londonbaserade Acute Art som förenar konst och teknik med virtual reality-verk av konstnärer som Jeff Koons, Olafur Eliasson och Marina Abramović – stora internationella namn som den stockholmska konstpubliken har kunnat se på just Moderna de senaste åren. 

 

Jeff Koons verk "Balloon dog" från Moderna Museets utställning "Skulptur efter skulptur", 2014. Foto: MAJA SUSLIN / TT NYHETSBYRÅN

 

Samtidigt som Acute Art tillkännager Daniel Birnbaum som chef lanserar de en app som gör verken “tillgängliga för alla”. Scrollar man ett varv på Acute Arts hemsida påminns man om en ball Tumblr-blogg, och på sätt och vis är det symtomatiskt för Birnbaums tid som Moderna-chef att det är dit han nu fortsätter.

När man pratar om Daniel Birnbaum håller många fram hur lättsam, trevlig och social han är. Med de orden skulle man också kunna beskriva några av museets största blockbusters från de senaste åtta åren. Nämnda Olafur Eliassons “Verklighetsmaskiner” från 2015, Yayoi Kusamas “I oändligheten” från 2016 eller “Turner, Monet, Twombly: Sent måleri” från 2011 har gemensamt att det är trevliga utställningar, målet för en söndagspromenad som manar till att köpa en affisch i shopen eller ta en bild till Instagram snarare än till eftertanke.

 

Yayoi Kusamas utställning "I oändligheten" visades på Moderna Museet år 2016. Foto: JEPPSSON EXPRESSEN +46702666319 / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Mindre flärdfull framtid

Men en blockbuster behöver inte vara så fel; jag tyckte själv mycket om både “Verklighetsmaskiner” och “I oändligheten”, dessutom den otroliga Louise Bourgeouis-retrospektiven från 2015 (jag tog en Instagrambild). Bland de inte fullt lika världsberömda konstnärer som ställts ut är Lena Svedberg, Meriç Algün och Loulou Cherinet värda att nämnas.

I spekulationerna om vem som nu kan tänkas efterträda honom verkar de flesta överens om att det blir svårt att matcha hans internationella karisma. Han kommer att sitta kvar fram till årsskiftet, därefter utses en ny överintendent av regeringen genom kulturdepartementet. Kanske går Moderna museet då en mindre flärdfull framtid till mötes – på gott och ont. 

 

Hanna Johansson är kulturjournalist och medarbetare på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!