Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Han blundar inte för kolonialismen

Santiago Mostyn, "Blocked arm smile" (2012). Foto: SANTIAGO MOSTYN / ANDRÉHN-SCHIPTJENKO
Santiago Mostyn, "Twisted green trunk" (2011). Foto: SANTIAGO MOSTYN / ANDRÉHN-SCHIPTJENKO

Den svensk-amerikanska konstnären Santiago Mostyn vänder den västerländska konstkanon ryggen. 

Frida Sandström påminns om mänsklighetens gemensamma ansvar för planeten.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST | RECENSION. När vi besöker en konstutställning förväntar vi oss en introduktion, en karta och texter som förklarar vad vi upplever – var och varför. Utställningen är en berättelse. Inte bara om de verk som visas, men också om konsten som institution och historia. 

Stockholmsbaserade amerikanen Santiago Mostyns utställning “The warming plateau” på Galleri Andréhn-Schiptjenko visar på motsatsen till en västerländsk konstkanon – den vägrar handleda besökaren. Från fotografiska tryck av människor och träd som vänder sig från betraktarens blick, till ett större offentligt verk som tidigare har producerats för stadsrummet (här upp- och nedvänt): Besökaren tvingas att själv välja sin riktning i galleriet.

 

LÄS MER – Therese Bohman: Hennes målningar är helt magnetiska

Kolonialism

Utställningens titel refererar till den klimatskepsis som är möjlig i ett samhälle där faktiska bevis underkastas en politisk diskurs. Mostyn har valt att tolka fenomenet metaforiskt, han bearbetar den fundamentalism som försvårar omtolkningen av berättelserna om samhällets utveckling. Berättelser som alltid skrivits av de mest privilegierade. 

Centralt är ett videoverk med samma titel som utställningen, där skogsbruk och annekterad mark flätas samman med en intim blick på en till synes autonom flora och fauna på den sydamerikanska ön Tobago. Med analogt foto påminner Mostyn om öns koloniala arv, bredvid det motstånd som befolkning och natur förvaltar.

 

LÄS MER – Conny C-A Malmqvist: Originell konst föds inte på medelklassens konstskolor

Klimatpåverkan

Men i stället för att berätta vad som försiggår, manifesteras detta i en vägrande tystnad. Skogsarbetarna talar inte till betraktaren, och såväl växtlighet som djur vänder sin uppmärksamhet från oss. Utspritt i utställningen står belysta rayoplantor, ofta använda för att markera en tomtgräns, ett bygge eller något annat mänskligt anspråk på ett landskap. 

Den linjära historien ritas om i utställningen, bort från europeiska konstinstitutioner med sitt arv från upplysningen, bort från koloniserande apparatur och industriell klimatpåverkan. Allt hänger samman, och allt måste förändras gemensamt.

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: En samisk väv spinns starkare runt Sverige

 

 

KONST

SANTIAGO MOSTYN

The warming plateau

Andréhn-Schiptjenko 

Stockholm, till 22/4

 

 

Av Frida Sandström

Frida Sandström är konstskribent.

 

I tv-spelaren ovan visas det senaste Kultur-Expressen med Leif Zern och Maria Edström om teaterns framtid. Programmet finns också som podcast

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!