Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Gunilla Brodrej

Payback time för Polar med Chucken

Då behöver man inte ens gissa mer. Nu måste det vara Chuckens tur.
Foto: Bela Unger

Den svenska rocklegendaren Jerry Williams anländer till  presskonferensen i Stockholms stadshus en timme före tillkännagivandet  av årets Polarpristagare. Det är signalen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Då behöver man inte ens gissa mer. Nu måste det vara Chuckens tur. Sedan 1992 har prisnämnden gått förbi Chuck Berry, född 1926, och delat ut priset till hans vita epigoner. Men han är väl van. Chucken skrev låtarna som gjorde Beatles och Stones till giganter i Europa. Nu får han en miljon svenska polarpriskronor. Tack för lånet. Förlåt. Och lycka till med turnén.

Men den stora överraskningen är Peter Sellars. Med a. Regissör av film, teater och opera. Det är inte bara det att han alltid bär halsband och har en frisyr som ser ut som ett utropstecken. Så rätt och modernt att vidga musikpriset till scenen. Operaregi betyder mer för det musikaliska resultatet än många anar. Utan idé om vad man gör och varför låter sången riktningslös och ointressant. Och utan Peter Sellars direkta inblandning hade många operor bokstavligen aldrig blivit komponerade. Framför allt har han varit en pådrivande samarbetspartner till John Adams operor med kontroversiella och politiska teman, som "The Death of Klinghoffer" och "Nixon in China".


Förra året såg jag hans uppsättning av Henry Purcells semi-opera "The Indian queen" i Madrid, förvandlad till en berättelse om kollisionen mellan européer och mayaindianer i den nya världen. En av rollerna sjöngs av den Sverige-utbildade sydafrikanen Luthando Qave. Utvald inte bara för att han är en fantastisk baryton, utan för att Sellars var på jakt efter en svart sångare. Den vita operavärlden kvoterar ju ständigt in sina vita.

Men hur påverkar Peter Sellars arbete vad vi upplever här i Sverige? Vilka är hans epigoner? Sellars har mig veterligen aldrig gjort nåt exklusivt för en svensk scen. Men hans verk ger ringar på vattnet. Förra hösten skapade han en scenisk version av Bachs båda passioner med Berliner Philharmoniker. Och det gör Folkoperan nu, i Stockholm. Sellars sitter inte och väntar på att bli uppbjuden, han driver operakonsten framåt och, viktigast av allt, han medverkar i ett vitalt samtal om konsten. Låt oss hoppas att det spiller över på oss.

Mer än att Jerry Williams och Malena Ernman kommer att göra något ihop under prisceremonin. Min inte ett dugg vilda gissning.