Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Gunilla Brodrej

Kan vi inte få slippa ”Vi på Saltkråkan”?

Serien kommer att utspelas i nutid – men bygger på Astrid Lindgrens manus från 1960-talet.
Tjorven, Båtsman och Stina i ”Saltkråkan” från 1964.
Foto: SF/SVT
Järngänget i ”Saltkråkan.
Foto: SVT/SF

”Vi på Saltkråkan” från 1964 ska uppdateras och göras om.

Gunilla Brodrej tycker att SVT börjar i helt fel ände.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Astrid Lindgrens ”Vi på Saltkråkan” från 1964 ska moderniseras och spelas in på nytt. Idén kommer uppifrån. Från människor som var små när ”Saltkråkan” kom kan man anta. Jag kan relatera till det. Mina storasyskon såg ut som Teddy och Freddy. Hursomhelst. VD Hanna Stjärne är den som intervjuas i SVT:s Morgonstudion. Redan där ringer varningsklockorna. 

Vi får inga besked om vem som ska regissera eller skådespela. Inget om någon tilltänkt dramatiker. Vi har kort sagt ingen som helst aning om det finns någon kreativ idé bakom det hela. Det enda vi vet är att Astrid Lindgrens barn och barnbarn kommer att vara samarbetspartners. 

Att göra om ”Saltkråkan” är en del av ett större projekt. I motsats till de globala jättarna som bara undantagsvis kommer att bry sig om att skapa svenskt innehåll meddelar SVT storslaget att man under rubriken ”Sveriges minne” avser att skapa berättelser som är ”extra relevanta för den svenska publiken”. Tittarna ska exempelvis föräras en heltäckande serie om den svenska historien, man ska (fortsätta att) göra flera nya dokumentärer om gamla svenska ikoner, som Evert Taube. Samt alltså skapa nya versioner av Astrid Lindgrens verk. Salig i åminnelse.

Jag kan inte komma ifrån känslan av att SVT håller upp en svensk flagga mot populister och troll som älskar att påpeka hur vinklat och vänster och multikulturellt Public service har blivit. Vad sa ni nu då?

Och visst är det viktigt att spela svenskt, att spela klassiker, men ett tv-hus som sedan länge har avvecklat teater-ensemblen och gått in stenhårt för att konkurrera med TV4 i underhållningsbranschen bör tänka sig för innan man blir helt obsolet. 

Som programdirektören Eva Beckman mycket riktigt påpekar på SVT:s blogg var det just genom tv som Ingmar Bergman, Astrid Lindgren, Lars Norén och Hasse & Tage ”blev en del av vårt kollektiva minne”. 

Men där tvärnitar idé-arbetet, gör en u-sväng och kör tillbaka längs minnenas boulevard. Istället för att stanna kvar här och nu och fråga sig: Vilka är våra moderna klassiker? Vilka författare skriver böcker för barn och unga i vår samtid? 

Stark hade redan påbörjat berättelsen och det blev en klassiker.

Det självklara vore att göra en jättesatsning på att dramatisera Pija Lindenbaum, Per Gustavsson, Oscar Kroon, Melody Farshin eller Åsa Lind. För att bara nämna några. 

Eller ännu hellre låta dem skriva direkt för tv. Novellfilmen ”Kan du vissla Johanna?” sänds i SVT varje jul och är ett resultat av att Ulf Stark fick frågan att skriva nåt åt tv av Hannes Holm, som var dramachef på den tiden. Stark hade redan påbörjat berättelsen och det blev en klassiker (1994). Astrid Lindgren skrev som bekant ”Vi på Saltkråkan” parallellt med tv-serien. 

Och nu ger sig SVT på den föråldrade ”Vi på Saltkråkan” som kommer att behöva rivas ner i sina beståndsdelar tills det inte finns nån poäng kvar med projektet utom varumärket. När Malin står på båten i första avsnittet blir hon utsatt för den påhängsne Krister, ett riktigt creep med dagens ögon. Malins småbröder kommenterar surt att Malin skulle behöva en skylt där det stod ”Ankring förbjuden”. Och detta är bara ett av många exempel. Man kan se hela härligheten på SVT Play. 

Det är svårt att skapa minnesvärd konst, det ska gudarna veta. Men stor konst börjar i en kreativ hjärna, och mycket sällan i en ledningsgrupp.


Gunilla Brodrej är kritiker och ungkultur-redaktör på Expressens kultursida.


Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=81988&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.