Trots skickliga sångare och musiker vill aldrig "Ingjutet i mitt hjärta" lyfta. Foto: Johan Westin
Trots skickliga sångare och musiker vill aldrig "Ingjutet i mitt hjärta" lyfta. Foto: Johan Westin

Gräsrotsopera – som inte lyfter från marken

Publicerad

Knappt har eftertexterna rullat klart på säsong två av Svt:s "Frökens Frimans krig" medan omskrivna filmen "Suffragette" har biopremiär om en vecka. Men visste ni att det samtidigt pågår en feministisk undergroundrörelse inom samtidsoperan? Det handlar om att göra nya verk av gammal musik skriven av bortglömda, gärna kvinnliga, kompositörer.

Och det är mer än bara smart recycling – det är ett detektivarbete som sätter ljus på tonsättare man inte visste fanns. I Operabyråns fall handlar det om barockkompositörerna Antonia Bembo och Elisabeth Jacquet de la Guerre vars musik fått nytt liv tillsammans med nyskriven musik av elektronmusikkompositören Mattias Petersson i föreställningen ”Ingjutet i mitt hjärta”. 16-17 januari turnerar den till Göteborg och festivalen ”Barocka kvinnor”. Gräsrötterna gror överallt.

Jag önskar bara att jag var mer nöjd med det sceniska resultatet.

För det här är inget helgjutet verk, trots skickliga sångare och musiker från den alternativa svenska barockscenens toppskikt.

Lyckas inte

Regissören Helena Röhr som är van att gestalta makthierarkier på scen lyckas inte göra kvinnoödena Bembo och Jacquet de la Guerre – båda professionella musiker och i Bembos fall på flykt från ett våldsamt äktenskap - levande.

Det talade introt borde till exempel ha stannat i programbladet. Man borde ha städat bland nödrimmen i librettot och man borde jamma mer på riktigt. På uruppförandet gestaltade man att ”nu jammar vi” och det är något helt annat.

Men det största problemet är att det är Peterssons nyskrivna musik – å ena sidan sfärisk och nyromantisk, å andra sidan elektrotung - som gör mest intryck när det nu skulle handlat om Bembo och Jacquet de la Guerre. För det är när han brassar på med industrisyntar som den här föreställningen för första gången känns på riktigt. De gamla barocklåtarna skulle behövt en hel orkester med ett gäng pukor, snarare än tre tappra musiker, för att klangligt kunna matcha det. Jag tror knappast att det var meningen.

Hanna Höglund
Hanna Höglund
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag