Jonas Brun. Foto: SARA MAC KEY / ALBERT BONNIERSJonas Brun. Foto: SARA MAC KEY / ALBERT BONNIERS
Jonas Brun. Foto: SARA MAC KEY / ALBERT BONNIERS
"Ingen jämfört med dig"."Ingen jämfört med dig".
"Ingen jämfört med dig".
Nina Lekander. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin / OKÄNDNina Lekander. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin / OKÄND
Nina Lekander. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin / OKÄND

Gott om kropp – men personligheterna saknas

Publicerad

I Jonas Bruns nya roman drabbande och ung kärlek på 1990-talet i centrum.

Nina Lekander läser en vacker komma ut-roman som fokuserar väl mycket på erotiken.

LITTERATUR | RECENSION. Jonas Bruns förra roman ”Skuggland” var underbart suggestiv. Den vilade poetiskt i drömsk mystik och var samtidigt en kärlekshistoria, en sorgesång och en barndomsskildring, kompad av 1980-talets Michael Jackson och datorspel. Välförtjänt tilldelades den Sveriges Radios romanpris.

”Skuggland” har en hel del likheter med Bruns nya bok ”Ingen jämfört med dig”. Här är det Sinéad O’Connors ”Nothing compares 2 U” som markerar tidigt 1990-tal och som huvudpersonen Stewe och hans nyfunna älskare, den äldre och hemlighetsfulla John, lyssnar på framför brasan ”medan det regnar hårt och snabbt” under en annars het sommar.

Ungdomskärlek

Men det hela begynner i nutid, tidsplanen växlar. Stewe lever med en för tillfället bortrest Pehr i ett hus ute på landet och får oväntat besök av sin ungdomskärlek. Det var 20 år sedan sist, mötet är osäkert och stelt. Det är två decennier år efter ”eldsommaren”, då den 16-åriga Stewe tillbragte sommarlovet med sina föräldrar vid en älv någonstans i norra Sverige.

Den till både själ och kropp osäkra ynglingen försöker ro bort sin oro på älven varvid han upptäcker John på bryggan till en obebodd stuga. John har fina hår på armarna, ett oklart förflutet och frestande skrev. Ske det som måste ske.

 

LÄS MER – Nils Schwartz: Jonas Brun är en författare att förvänta sig mycket av i framtiden

 

Sakta och skönskriven slingrar sig älven och sommaren fram, ofta med irriterande surr av getingar eller störd av en munter storasyster som inte kan behålla en hemlighet. Men det kan Stewe:

”Man sänker sina hemligheter djupt, kedjar dem till stora tyngder och allt man kan göra är att hoppas att de ändå inte skymtar fram”. Tonårspojken tyngs även av föräldrarnas förväntningar på en normal framtid med studier och jobb, och varför ringer han aldrig gymnasiekompisen Kim och ber honom komma hit? Ingen vet att han har ett misslyckat förförelseförsök med Kim bakom sig och har knyckt ett par använda kalsonger från densamme.

Gevärseld

Man känner starkt med Stewe och undrar förstås vad i all sin dar det är med denne John som plötsligt snor Stewes mammas ring och köper en cd-spelare och ett par skivor för pengarna.

Det hänger uppenbarligen ett tjechovskt gevär på väggen som slutligen avfyras, och vägen dit är lyriskt repetitiv med bultande hjärta och smärta. Dock ibland med någon onödig nattdröm som inte bär så mycket betydelse än vad som redan sagts, och jag hade gärna sett att fler skott hade skjutits ur det där geväret – inte minst mot John som förblir lika undanglidande som älven.

”Ingen jämfört med dig” är vacker och ingen vanlig komma ut-roman, men nog kunde blicken ha riktats mer mot gestalternas personligheter än mot erotiken och omgivningen.

 

LÄS MER – Nina Lekander: Den här boken borde läsas i varenda skola

 

ROMAN

JONAS BRUN

Ingen jämfört med dig

Albert Bonniers, 230 s.

 

Nina Lekander är författare och medarbetare på Expressens kultursida.

Läs fler texter av Nina Lekander här.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag