Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Göran Rosenberg

Ehnmarkskan var ett språk för sig

Redaktionen på Moderna Tider 1990. Göran Rosenberg i mitten med Anders Ehnmark till höger. Foto: ERICH STERING / DAGENS NYHETER

Göran Rosenberg minns Anders Ehnmark.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Anders Ehnmarks stil var oefterhärmlig, men ack så inbjudande till efterhärmning. Att i en mening eller två få så mycket sagt, och så skarpt och så roligt, och med sådan förening av distans och närhet, av allvar och humor, var i mina ögon något djupt attraktivt och eftersträvansvärt. Ehnmarkskan var ett språk för sig, två hårdkokta meningar räckte för att känna igen det, och vi var många som försökte lära oss av det. 

Tillförde den sensualitet och den livskänsla som i så hög grad var en del av hans person

Utan Anders Ehnmark hade tidskriften Moderna Tider, som jag startade och ledde under 1990-talet, blivit något annat. Inte bara därför att han var en av tidskriftens viktigaste journalistiska och idémässiga inspirationskällor, utan också därför att hans språk satte en standard som vi annars inte hade behövt leva upp till. Och kanske också därför att han i sina återkommande småtexter om murklornas vårliga återkomst och vedhuggningens årliga ritual och de vedspiseldade långkokens poesi, tillförde den sensualitet och den livskänsla som i så hög grad var en del av hans person och som han så generöst delade med sig till alla oss som fick privilegiet att lära känna honom. 

 

Göran Rosenberg är journalist, författare och medarbetare på Expressens kultursida.