Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Goda män älskar – onda män knullar

Är otrohet ofrånkomligt? Bilden är internet-memet "Distracted boyfriend". Foto: SHUTTERSTOCK
Isobel Hadley-Kamptz. Foto: SEVERUS TENENBAUM / TIMBRO

I veckan gästas Stockholm av psykoterapeuten Esther Perel, berömd för sina klarsynta analyser av nutidens sexuella relationer.

Isobel Hadley-Kamptz skriver om att använda mörkret som bränsle för det självöverskridande.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

ESSÄ | SEXUALITET. “Du måste välja mellan värmen och extaserna.”

Den som säger det är Cynthia i Rut Hillarps ”En eld är havet” från 1956, men det skulle lika gärna kunna vara en rad hos Esther Perel, belgisk-israelisk-amerikansk psykoterapeut som i veckan var i Stockholm och i kväll till och med gästar "Skavlan". 

Perel skulle aldrig formulera det så definitivt förstås, hon arbetar trots allt som parterapeut och försöker hjälpa människor till lyckligare relationer, men hon är ytterligt klarsynt kring de dilemman som omger den moderna kärleken.

Esther Perel. Foto: PRESSBILD

I dag vill vi ha allt i en relation, trygghet, gemenskap, romantik, åtrå. En och samma människa ska uppfylla alla våra innersta behov, trots att dessa behov inte sällan står i direkt kontrast med varandra. 

Otrohet i sin tur är att söka något av allt detta utanför relationen, åtminstone om man ska tro tidningarnas reportage om ”mikrootrohet”, vilket uppenbarligen kan vara så mikromässigt som att äta lunch med en kollega av motsatt kön, eller att vara vän med ett ex på Facebook. 

Total sammansmältning anmodas, du skall ingen längtan hava bortom mig. Kan Eros leva utan syre?

 

LÄS MER – Nina Lekander: Det tog mig 54 år att få ett orgiastiskt sexliv

Tinder och kk

Utanför den fasta relationen finns i stället postmodernitetens totala atomism, med Tinder och kk:s och mer eller mindre outtalade krav på garanterad känslolöshet och oberoende. I sin första bok "Mating in Captivity", (som finns på svenska med den mycket mindre roliga titeln ”Lust – håll glöden levande i långa relationer”) skriver Perel om hur hon med invandrarens blick ser den uramerikanska puritanismen också i dagens hook-up-kultur. Varför skulle collegestudenter annars behöva dricka så mycket för att ha allt detta tillfälliga sex? 

I dag är allting sexigt och avklätt och på en underklädesbutik i Liljeholmsgallerian i Stockholm kan man köpa gag-balls med fejksidenband. Bråddjupen inom oss håller vi dock helst för oss själva, om vi ens är medvetna om att de finns.

Sexleksaker är numera tillgängliga i vanliga köpcentrum. Foto: SHUTTERSTOCK

Det puritanska syns också i den svenska besattheten vid fräschör. Välgymmade, välansade kroppar är de enda som får vara sexuella, brister och bristningar gör alltihop för smutsigt, äckligt, mänskligt. Jag tänker på folkstormen för några år sedan när nån kvinna hade orakade armhålor i tv. Sedan slår det över i mensaktivism, som inte är ett dugg mer erotiskt än renhetsfanatism, men ändå. 

Men vad är erotik? Vad är sex? Nu syftar jag inte på sexologers och feministers välgrundade irritation vid de definitioner som till exempel placerar sådana aktiviteter som generellt ger kvinnor orgasm utanför själva sexet, som ett tillval utanför grundmenyn, utan på det som händer bortom könsdelarna. 

”Erotik är först och främst en längtan efter något annat”, skriver Octavio Paz. I såfall borde Tinder-eran vara överlägset erotisk, men jag tror inte det var seriesvajpande Paz syftade på. 

Dagis och makaroner

Nu är förvisso nyhet och variation en väg till åtrå för nästan alla människor. För män tycks det inte sällan vara den enklaste vägen (även om könsskillnaderna i synen på tillfälligt sex också kan bero på punkten ovan och att one night stands mer sällan går utanför den sexuella grundmenyn).

Förälskelse är också en säker väg till lust för nästan alla, en väg som kvinnor traditionellt förlitat sig mer på. När sedan förälskelsen falnat och vardagen så småningom består av dagishämtningar och makaroner begravs Eros under ett berg av smutstvätt för båda könen. 

Ibland försvinner han ännu tidigare. Perel skriver om hur lust kräver ett mått av egoism, att begära någon annan är att anse sig ha rätt till någon annans tid, någon annans kropp, någon annans åtrå tillbaka.

Det är mentala tillstånd som historiskt inte legat särskilt lätt för kvinnor, men som i dag inte heller är nära för den moderne mannen. Särskilt inte om kvinnan han förväntas åtrå är gravid eller tar hand om ett litet barn som han varit med och tillverkat. Där och då är hans roll att se bortom sig själv, att ta hand om henne, om barnet eller barnen och samma erotikfördrivande jagbrist som alltid drabbat småbarnsmödrar blir också mannens.

Den gode mannen älskar och vårdar. Den onde knullar. Det är ingen slump att vissa kvinnor faller för bad boys i stället. 

För att finna oss själva som sanna erotiska varelser måste vi kunna blicka ner i våra smutsigaste skrymslen och använda mörkret som bränsle för det självöverskridande.

”Du måste vara din förtvivlan trogen, ända in i extasen”, som Rut Hillarps Cynthia säger. Det är ingen garanti, men det är en början. 

 

Isobel Hadley-Kamptz är medarbetare på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!