Ge Adam Tensta en biljett till Svansjön

Foto: Carl Thorborg

Även ryckt ur sitt sammanhang är det en vacker bild, ett fryst ögonblick, ur en koreografi, skriver Gunilla Brodrej om den kritiserade affischen som Kungliga Operan dragit tillbaka.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Efter klagomål har Kungliga Operan tagit bort en affisch från sitt skyltfönster som gör reklam för "Svansjön".

Bilden är en detalj ur ett kärleksmöte ur Mats Eks koreografi till "Svansjön".

En vit fot lutar sig mot prinsens (Clyde Emanuel Archers) huvud.

Även ryckt ur sitt sammanhang är det en relevant och talande bild, ett fryst ögonblick, ur koreografin. Och unik är den också, eftersom det här är ett av de sällsynta tillfällena då en svart man är prins över ett vitt hov. Så ser det vanligen inte ut på världens balettscener och så såg det heller inte ut för 30 år sedan då samma koreografi dansades för första gången. Ek har velat förändra något.


Jag har respekt för att afrosvenskar, trötta på rasistiska kommentarer i en konstant känsla av underläge i den vita hegemonin, inte känner sig särskilt sugna på att vara förstående. Var och en äger sin egen upplevelse.

Eller att de tycker att jag inte har rätt att yttra mig i saken.

Ändå vill jag drista mig till en invändning mot kritiken som växte fram under ett dygn i sociala medier. Även om man inte känner till ett dugg om Mats Eks koreografiska språk kan man faktiskt, utan större ansträngning, se att den svarta mannen på bilden njuter. Han blundar, böjer huvudet en smula åt sidan för trycket, och hans mun är halvöppen.

Det här med fötter i ansikten är en av Mats Eks signaturgester. Dansarnas fötter blir smekta, de klättrar på magar och vandrar över ryggar och förmedlar en stark sensualitet bortom ord.


Återigen. Det är en svart prins i ett vitt hov. Men de som opponerar sig över den aktuella affischen som alltså stått placerad i skyltfönstret vid en bakgata använder guilt by association. Operan ÄR konservativ till sin natur, tänker de. Den har varit det förr. Därför ÄR detta ett uttryck för rasism. I det här fallet kunde de alltså inte ha mer fel. Kungliga Operans balettkår är dessutom en av Sveriges mest mångkulturella offentligt finansierade ensembler.


Det är ett misslyckande av Kungliga Operan att de inte har lyckats få allmänheten att inse det. En bättre idé än att ta bort affischen vore att bjuda opponenterna på en föreställning. Jag vågar gissa att de skulle komma ut med en annan åsikt. "Ser ni mönstret", frågade Adam Tensta på sin Facebook. Ser du "Svansjön" i så fall, Adam?