Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Frukost och familjemys i Ebbas svenska paradis

Carl Larssons "Frukost under stora björken". Foto: Upphovsrättsskyddad enligt lagen
Ebba Busch Thor (KD). Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXP

I sitt bidrag till Expressens kultursommar har Ebba Busch Thor valt den fridfulla idyllen i Carl och Karin Larssons akvareller.

Jens Liljestrand åkte till Sundborn för en frukost i allkonstverket Sverige.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

ESSÄ | SVERIGEBILDER 1.

SUNDBORN. Det här är paradiset.

Grönt gräs, blå himmel. Ett gammalt pilträd sträcker ut sina grenar över ån som slingrar sig runt udden. En skäggdopping simmar över den stilla vattenspegeln och lämnar en fjäder av mjuka böljor efter sig. En syrénberså är på väg att slå ut. Högsommarvärme. Den svenska flaggan vajar långsamt av och an i den milda brisen.

Det här är paradiset, tänker jag igen. Jag vill stanna här för alltid.

Jag befinner mig mitt i den svenska drömmen, i hjärtat av den ömsint nationalistiska berättelsen om ett land som är tryggt, ombonat, rustikt och alldeles fantastiskt. Det är den omsorgsfullt frammejslade magin i de randiga tygerna, de sirliga snickerierna, den stillsamma glädjen, det vackra vemodet, den ljusrosa huden, de blonda flätorna och överallt ljuset, ljuset.

Här, i Sundborn utanför Falun, förverkligade Carl och Karin Larsson ett gemensamt allkonstverk: det perfekta hemmet. Ett ärvt litet hus, Lilla Hyttnäs, från början inget särskilt, tre rum och kök med potatisland och uthus, blev på 1890-talet en experimentverkstad för textil och möbler, för färg och arkitektur.

CARL LARSSON

Carl Olof Larsson (1853-1919) var en svensk konstnär. Han räknas som en av Sveriges mest betydelsefulla akvarellmålare.

Larsson är särskilt känd för sina motiv från det idylliska familjelivet i gården Lilla Hyttnäs i Sundborn utanför Falun, där hustrun Karin och de gemensamma barnen ofta avbildas.

Huset växte organiskt, åt alla håll. Carl och Karin fick åtta barn, ett dog. Hon tog hand om familjen, sydde och designade. Han vill göra stora, offentliga konstverk och utsmyckningar men det var här hemma i Lilla Hyttnäs som hans skapelser blev ikoniska, när han en regnig dag började måla sin familj.

En labyrint av kärleksfulla rum

Därinne är det ganska litet, trånga korridorer som labyrintiskt leder oss genom ett pärlband av minutiöst dekorerade små rum. Allt ser större ut på bilderna, som är ett slags luftiga fantasier, illustrationer av kärleken till hemmet, till barnen, till kvinnan, överallt så mycket kärlek. Carls och Karins separata sovrum är byggda så att de kan se på varandra genom dörröppningen, genom strimmorna i ett draperi (det är en kopia, originalet ligger magasinerat) som hon har gjort. Draperiet gestaltar deras kärlek som en stor, växande ros.

Ebba Busch Thor är partiledare för Kristdemokraterna. Ombedd att lämna ett bidrag till sommarserien ”Sverigebilder” valde hon bilden ”Frukost under stora björken”, som föreställer Carl Larssons familj, sittande vid ett långt bord i trädgården. Den är ingen av de mest kända bilderna och förväxlas ibland med den berömda oljemålningen ”Frukost i det gröna” som har samma motiv men är målad på Bullerholmen strax söder om gården och har en maffigare, mer berättande och tredimensionell komposition.

Partiledaren Ebba Busch Thor. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

”Frukost under stora björken” är som kontrast en rörig, nästan slarvig akvarell från vardagslivet, platt och stillastående. Läst i sitt historiska sammanhang handlar den om att visa upp hur bohemiskt mysig familjen Larsson är, som tar en spontan utomhusfrukost, som låter ungarna vara med vid måltiderna, som har en hund sittande vid matbordet. Det är livsstilsporr för sekelskiftets borgerlighet, den oskarianska epokens Ernst Kirchsteiger, en instagrambild utan filter: Det här är vi. Det här är hemma hos oss.

Jag tittar länge på bilden – Kristdemokraternas presskontakt skickar en länk – och åker så upp till Sundborn för att se platsen där den målades. Jag har aldrig varit här förut och är beredd på det mesta, på turisthopar, stängsel och trängsel, beskäftiga skyltar, en plastig, torftig Disneylandsversion av den svenska drömmen.

Allt utom det här.

Det ser exakt ut som på bilden.

"Frukost under stora björken". Foto: Upphovsrättsskyddad enligt lagen

Carl Larsson föddes i fattigdom

Jo, turisterna är förstås här men snart går deras buss och då sitter jag ensam i trädgården. Gräset är maskinklippt till skillnad från de tjocka gröna tuvorna som växte här på familjen Larssons tid och förmodligen fick slås med lie. Bordet står på samma fläck som på bilden. Och björken, som ger bilden dess inramning och titel, skuggar fortfarande. Nej, inte den som är på tavlan förstås, den har sågats ner och ersätts, för man planterar nya hela tiden, på samma ställe, så att det ska se ut som det alltid måste se ut.

Som i paradiset.

– Carl Larsson var född i fattigdom, berättar författaren Per Gedin, som har skrivit flera böcker om konstnären. Han var en rännstensunge, föräldrarna kom ursprungligen från bättre förhållanden men av olika skäl föddes han på botten.

– Dessutom var han bipolär. Han målade till sig den lycka han hade så svårt att känna inombords. I Sundborn finns allt det där. Den konstgjorda idyllen. Klassresenärens tillrättalagda lycka.

EBBA BUSCH THOR OM VERKET

"Carl Larsson är känd för sina vackra akvareller i vilka han främst skildrar det idylliska familjelivet. Hans hem i genuin dalabygd återspeglas i miljöerna. Tillvaron är säkert inte bekymmersfri – det är den aldrig. Men livet underlättas av goda relationer. Av en nära gemenskap. Av ett hem."

Carl Larsson ser det vackra i något så enkelt som skuggan från en björk: "De soliga eller regnfria sommardagarna äta vi bakom byggnaden under den stora björken, och, vet du, det är spetsen på alltihop! Vore ej den björken där vore hela stället alldeles utan värde för mig. Den ger en sådan härlig skugga, och just där är det litet, litet, lagom dragigt, så att hvarken mygg eller mott trifvas där".

Ingenting får störa

Så jag låtsas. Jag försöker. Platsen är tom, turisterna har åkt hem, jag är ensam i trädgården och låtsas att jag hör hemma här, ställer mig vid husväggen och den låsta köksdörren, går de få metrarna bort till bordet, känner hur det fläktar i skuggan under björken, blundar mig in i det frusna ögonblicket och äter frukost på den här platsen med min familj, alla är friska, jag ska arbeta i dag i ateljén, det finns inga världskrig än ingen modernitet ingen demokrati, jag har åtta barn och sju lever, Karin är här, Karin och barnen, pojkarna och flickorna, Pontus och Ulf, Lisbeth och Brita och Suzanne och tänk om jag bara kunde fånga den här stunden, ljuset ljuset.

Öppnar ögonen. Tittar mig omkring, ser en portionssnus som nån slängt mitt på gräsmattan och blir reflexmässigt rasande över att någon har besudlat den här platsen när soptunnan (smakfullt inbyggd i husväggen och målad i falurött) står fyra meter bort! och slås i samma ögonblick av att den starka känsla jag suggererat fram handlar om att ingenting får förändras, att ingen jävel får nånsin ta det härifrån mig, min familj, min trädgård, min FRUKOST, ingen får tränga sig inpå, allt som stör blir en förolämpning, snusen i gräset är en förolämpning, att jag inte bor här utan strax måste sätta mig i min hyrbil och åka hem är en förolämpning.

Jag föreställer mig min familj här. Jag föreställer mig Ebba Busch Thor och hennes familj här.

Vad är vi beredda att göra, vilka är vi beredda att offra, för att slå vakt om det vi har? 

När jag sitter här känns det så självklart.

Allt, förstås. Allt.

Solen rör sig långsamt ner bakom björken. Det lilla vattenfallet till vänster om mig porlar och brusar. Drömmen finns, den lever, den går att ta på, den går att måla, den går att köpa i souvenirshoppen. Den går bara aldrig att lämna.

Det här är paradiset. Jag vill aldrig åka härifrån.

 

Jens Liljestrand är biträdande kulturchef på Expressen.

Har du en Sverigebild? Mejla den till jens.liljestrand@expressen.se . Skriv "Sverigebilder" i ämnesraden.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!