Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Från A till dö" – kaos är granne med bus

LABORATORIUM. Professorerna på BUS.Foto: Allan Larson

Dan Hallemar hyllar Barnens underjordiska scens modiga språkteater.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER

Från A till dö

Barnens underjordiska scen, Stockholm

Ålder 5+

K som i kaos. K som i kontroll. K som i Krall, doktor Krall. Så skulle man snabbt kunna sammanfatta "Från A till dö" på Barnens Underjordiska Scen, BUS. Publiken släpps in i ett klassrum där fem identiska professorer Bo K Stav struttar omkring, tar i hand och skriver upp "kandidaternas" begynnelsebokstäver på en tavla.

På väggarna utrivna boksidor, glasskåp med bokstäver, mikroskop och skålar. Vi leds ner till auditoriet, via ett laboratorium. Innan de fem professorerna börjar sin undervisning för oss som de alltså kallar "kandidaterna".

En humoristisk bokstavsmaskin med syntetisk röst går sönder, fyra professorer försvinner in i maskinens underjord och publiken ger sig ut för att hitta bokstäver och annat för att få ordning på maskinen igen.

 

Det är kaos men det är okej, för under kaoset finns en rörelse framåt, en berättelse som man bara anar men som alla vill följa. Fönstret för improvisation är stort, men inte för stort. En av de fyra professorerna har fått "kronisk semester" och ordinerats vila och krocket, en annan är en sjösjuk fiskare. Barnen löper runt i grupper med olika uppdrag, pratar med de förlorade professorerna, hittar bokstäver och ting.

Ur kaoset som skådespelarna vågar skapa - modigt med 40 barn i omlopp - skapar barnen i sin tur ordning. De tar kontroll där de vuxna misslyckats. Jag har sällan sett ett så, till synes, tunt manus iscensättas med en sådan idérikedom.

Delvis är det scenografins förtjänst. Det är magiskt i underjorden, konstgräs, sladdhärvor, växthus, fågelkvitter, bildskärmar, små hus - en psykedelisk mix av kärleks- och spöktunneln.

 

Doktor Krall då? Barnens Underjordiska Scen är en arvtagare till Håkan Alexandersson och Carl Johan de Geers 70-talsdramatik, den som bland annat blev tv-serien Doktor Krall om doktorn, hans kandidat Rolf och sådant som afrikansk sömnsjuka. Det absurda, förkärleken för en exakt men urspårad scenografi och i den här föreställningen den förvirrade professorn är ett besjälat undantagstillstånd av surrealism. BUS helt enkelt.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.