Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Förutsägbarheter på Lunds konsthall igen"

FIBERRIKT. Oliver Walkers "One euro" är ett av många alltför nyttiga konstverk.
Foto: Oliver Walker
Maja Bajevic, Arts, Crafts and Facts (Tyson Foods, Poultry, Beef), 2015.
Foto: Galerie Peter Kilchmann
Åsa Nacking.
Foto: Claes Gellerbrink
Conny C-A Malmqvist.
Foto: Tomas Leprince

Conny C-A Malmqvist ser "Vårt arbete" och hur Lunds konsthall fortsätter på den irrelevanta vägen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST

VÅRT ARBETE

Lunds konsthall

Till 1/5

Arbetet är temat för Lunds konsthalls nya utställning. Nio internationella konstnärer från olika generationer deltar. Några verk är från 1970-talet.

Fotografier, filmer och några objekt är utspridda i hallen. Inget måleri. Det är glest och stramt, temat av filosofisk-politisk karaktär.

Konsthallens bittra kritiker lär få vatten på sin kvarn.

Ännu en lite torr akademisk utställning där konstnären spelar rollen av ett slags samhällsvetare med uppdrag att bekämpa världens orättvisor.

Oliver Walker visar att det tar olika lång tid för olika yrkesgrupper att tjäna en euro. Revital Cohen och Tuur Van Balens kryptiska film från en kinesisk fabrik ska enligt katalogtexten "synliggöra /…/ ett system som upprätthåller distansen mellan varans köpare och arbetsvillkoren för dem som tillverkar den."

Jag börjar längta efter provokativa outsiders som skiljer sig från de välmenande konstnärerna som drillats vid akademierna. Men plötsligt hittar jag en rebell som vägrade vara nyttig. Dessutom en rolig jävel!

Konsthallen behöver variation

Mladen Stilinovic var självlärd och gick på tvärs i det socialistiska Jugoslavien. Hans svartvita bildsvit "Konstnären i arbete" från 1978 är en ren provokation.

Vi ser konstnären ta igen sig i sin skitiga säng för att slutligen falla i sömn. Han räcker fingret åt den "socialistiska arbetsetiken". Även hans falska Marx-citat, "Arbete är en sjukdom" är härligt respektlöst.

Kulturnämnden har nyligen beställt en utredning om konsthallens framtid för 175 000 kronor. Den behövs inte! Det som behövs är variationsrikedom och att chefen Åsa Nacking letar utanför akademierna.

En konsthall som inte räds ställa ut färgstarka rebeller och konstnärer som arbetar i en utpräglad estetisk tradition.

Nackings utställning med den psykedeliske Sture Johannesson 2004 var sensationellt bra men den var tyvärr bara ett undantag från den akademiska linjen.

Faran är att Nacking riskerar konsthallens framtid genom sin vägran att vidga perspektiven.


Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.