Fortfarande bäst

Orionteatern lyckas berätta med, inte till, barnet.
Foto: Martin Skoog

Jens Liljestrand applåderar en sömlös serie tablåer på Orionteatern.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

All kultur för barn innebär ett val mellan olika nivåer av kommunikation. Ska konstverket vara den vuxnes budskap till barnet, en saga som uppfostrar, tröstar eller roar (bröderna Grimm, Astrid Lindgren), eller ska den snarare lägga sig på barnets nivå och betrakta världen genom dess ögon (Pija Lindenbaum, Stina Wirsén)?

Ytterst få kulturskapare kan hitta en fungerande berättarnivå mellan det tillrättalagt vuxna och mer eller mindre artificiellt barnsliga. Sven Nordqvist är en sådan författare, Barbro Lindgren en annan.

När nu Orionteatern återigen sätter upp den prisbelönta succéföreställningen "Vems lilla mössa flyger" i Lars Rudolfssons regi, en ganska texttrogen scenversion av Lindgrens bok, påminns jag om den känslighet som krävs för att tränga igenom vuxenfiltret, att berätta inte till barnet utan med barnet, utan att det blir tillgjort.


Det är en poetisk, anarkistisk och på något sätt organiskt växande föreställning, där ett gäng nallar och dockor i en enorm sandhög möts, leker, blir kära, larvar sig och är allvarliga i en sömlös serie tablåer. Alla är individer - den balla apan Mack på sin motorcykel, den ständigt skrattande och efterhängsna Stenkulan - samtidigt som alla är aspekter av en och samma fantasi.

Det är som att tyst betrakta ett ovanligt kreativt barns ensamma lek, projicerad på en maffig scen med briljant scenografi och skådespelare som är sina karaktärer (jag läser i programmet att Lindgrens text har dramatiserats av Rudolfsson tillsammans med ensemblen, vilket inte förvånar mig).


Jag kan bara konstatera att kritikerkåren har rätt: det blir inte mycket bättre än så här. Min enda invändning är att den officiella rekommendationen, fem år och uppåt, känns väl optimistiskt för en pjäs som är drygt en och en halv timme utan paus. Mot slutet är det ganska oroligt och rastlöst på bänkraderna.

Inte blir det bättre av föräldrar som sitter med sina smartphones och nästan demonstrativt visar att barnteater inte förtjänar deras fulla uppmärksamhet. Också ett val.

Teater

VEMS LILLA MÖSSA FLYGER

Av Barbro Lindgren

Regi Lars Rudolfsson

Orionteatern, Stockholm

Ålder 5+