Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Forsberg ser städer på Bonniers konsthall

Stillbild ur filmen. Hala Elkoussy, In Search of a city (in the papers of Sein), 2011.Foto: Hala Elkoussy

Nils Forsberg vandrar igenom den grymma staden på Bonniers konsthall.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST

STADSVANDRINGAR
Bonniers konsthall, Stockholm

Till 5/4

Vad skulle Henning till Stockholm att göra? Var det inte bättre att släpa mjölsäckar på vischan än att ge sig av till storstaden och dess slitiga arbetsliv, armod och eländiga ruckel att bo i?

Per Anders Fogelström förskönade inte när han skrev sin romanserie. Stadslivet var grymt.

Men stadslivet var och är grymt också i ordets andra, nyare bemärkelse. Staden är spännande, lockande, levande, den är ständig förändring och full av möjligheter, frihet på gott och ont. Staden är, vilket Fogelström också mycket väl visste, drömmarnas plats.

 

Den där rörelsen från landsbygd till stad är global. Sedan 2008 bor majoriteten av världens människor i städer. De män med afrikanskt ursprung som förekommer i Jesper Justs monumentala filminstallation ser ut att vara sådana moderna migranter, kanske inte i sina drömmars stad men i alla fall i Europa, uppenbarligen Paris. En dyster vind viner i högtalarna. Men skyltar är på kinesiska och Eiffeltornet står på en rivningstomt, för bilderna är tagna i den kopia av Paris som byggts i Hangzhou i Kina.

Som gestaltning av alienation opererar det på så många plan att det gränsar till det övertydliga.

I en annan film iscensätter Hala Elkoussy en vandring genom Kairo (Nilens Paris) och frilägger det förflutnas olika skikt, medan Sophie Calle i sitt genombrottsverk låtit en privatdetektiv skugga henne i hemstaden (Paris, det riktiga) dit hon återvänt efter några år utomlands. Som för att få ett bevis på att hon verkligen fanns där.

 

Rotlöshet, historia, den tveeggade anonymiteten. Typiska teman i konst om och utifrån städer. Myndigheter, arkitekter och alla som känner behov av att styra över människors liv har historiskt tenderat att se staden som övervägande negativ. Det oöverskådliga myllret, de slumpvisa mötena, hela den okontrollerade blandningen av allt tycks väcka en djup upprensningslängtan.

"Sök Er ej till Stockholm", uppmanade en affisch på 40-talet. Människor struntade i det då, liksom Henning gjorde det 100 år tidigare och Hamid gör det 70 år senare. Samma sak i större skala gäller världens stora metropoler.

När man ägnat en halvtimme åt Elkoussys poetiska porträtt av Kairo och kommer ut och ser spåren in till Stockholms central nedanför Bonniers konsthall förstår man på något sätt precis varför.

 

FOTNOT. Se Hala Elkoussys film här.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.