Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Flyter med tiden och skiftar med vädret

<p>STILLA VATTEN. Allt flyter i Hito Steyerls videoinstallation "Liquidity Inc.".</p>
<p>En något fastare stillbild.</p>
<p>Och en rörligare.</p>

Peter Cornell ser Hito Steyerls försokratiska konstverk ta form på Tensta konsthall.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST

HITO STEYERL
Liquidity Inc.
Tensta konsthall
Till 10/1 2016

Att ny teknik på ett avgörande sätt förändrar perception och estetik visade Sara Danius i sin avhandling "The senses of modernism" med exempel från Thomas Mann, Marcel Proust och James Joyce. Och hur genomströmmas då en postmodern varseblivning, ekonomi och estetik av den digitala revolutionen och internet? Vilken metafor, vilken formel kan beskriva sådana mekanismer?

"Liquidity", det flytande, föreslår den tyska konstnären Hito Steyerl i en videoinstallation på Tensta konsthall. Här ligger konsthallen som ofta i framkant: just nu visas den högaktuella Steyerl på KOW, Berlins coolaste galleri och i somras intog hon den tyska paviljongen på Venedigbiennalen. Publiken söker en diagnos på vår tid och Steyerl är oraklet som svarar: liquidity.

 

Vidunderlig video

Hennes video är vidunderligt skickligt gjord, muskulös, pulserande, visuellt spektakulär, perfekt ljudsatt och med diagram och internetfönster som öppnas och stängs; ibland filmduk, ibland dataskärm, tv-skärm eller smartphone i ett oändligt, cirkulärt flöde. Utgångspunkten är ett citat av Bruce Lee från en kung fu-film: "Be water, my friend!"

Den försvarsstrategin, att göra sig formlös och ständigt liksom vattnet byta skepnad, är giltig i kampsport, i gerillakrigföring och i finansiella transaktioner.

Huvudpersonen i denna video utan linjär berättelse är Jacob Wood, en vietnamesamerikan som miste sitt jobb på Lehman Brothers i den ekonomiska tsunamin 2008 och därefter bytte karriär från finansanalytiker till MMA-fighter. Allt hänger ihop i böljande kedjor av vatten- och vädermetaforer: världshandel, krig, kriser, surfning, globalisering och neoliberal ekonomi - och våra egna kroppar som till 60 procent består av vatten.

 

Halsbrytande tempo

Liquidity präglar logiskt nog också filmens egen form, i halsbrytande tempo och övergångar som ibland överlappar i en supersmart reklamestetik. Steyerls verk är ett symptom på den diagnos hon ställer - och där skymtar ett dilemma, för var går gränsen mellan flexibel anpassning och kritik? Den intellektuellt fyndiga Steyerl surfar virtuost på dyningarna efter poststrukturalismen, snarare Jean Baudrillards lite apokalyptiskt profetiska anslag än Derridas närsynt kritiska dekonstruktion.

Men jag vill se hennes verk mer som förslag än påståenden och tänker att hon med konstnärens och filosofens rätt möjligen överdriver sambandet mellan den digitala revolutionen och det överallt flytande.

För uttrycker inte "Liquidity Inc" precis samma insikt som försokratikern Herakleitos formulerade ganska många år före internet, närmare bestämt 2 500 år: "Vi stiger ned i samma flod och vi stiger inte ned i den. Vi är och vi är icke. Allt flyter."

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.