Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Nobelfesten leker överklass från 1800-talet"

Kulturminister Alice Bah Kuhnke. Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL BILDBYRÅ
Sara Danius. Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES
Marianne Lindberg De Geer Foto: Pressbild

Hade Alice Bah Kuhnke och Sara Danius för extravaganta klänningar på Nobelfesten? Och varför finns det ett så stort behov av auktoriteter som berättar hur vi ska klä och uppföra oss?

– Den verkliga överklassen snyter sig i gardinerna och går i trasiga kläder, säger Marianne Lindberg De Geer.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT | VETT OCH ETIKETT. I veckans Kultur-Expressen samtalar Marianne Lindberg De Geer, konstnär och medarbetare på Expressens kultursida och Naomi Abramowicz, vikarierande ledarskribent på Expressen. Ingen av dem är odelat förtjust i kulturminister Alice Bah Kuhnkes uppmärksammade Nobelklänning av Bea Szenfeld, som skulle väcka intresse för miljön i Arktis.

– Värdinnan och värdinnorna ska inte överklä gästerna. Det var som en presentförpackning som kom in, tycker Lindberg De Geer.

– Om meningen med klänningen var att uppmärksamma klimatproblemen så misslyckades hon stort. Det som uppmärksammades var hennes fantastiska kreation, men ingen diskuterade de smältande isarna, säger Naomi Abramowicz. 

Lindberg De Geer är också kritisk till klänningen som Sara Danius, ständig sekreterare i Svenska Akademien, bar. 

– Mitt i den här Metoo-kampanjen och Akademiens och alla problem, tänker jag "nej"...Cruella de Vil  kommer in med mantel, puffärmar och röda knytband kring ärmarna. Vi förstår att hon är huvudperson i Akademien, men här gick hon över alla gränser.

Abramowicz däremot uppmuntrar extravagansen.

– Det finns något härligt med att människor väljer att uttrycka sig med sin klädsel. I Sverige generellt ska alla vara så konformistiska. Alla har på sig svart och beige. 

Nobelfest leker överklass

Marianne Lindberg De Geer har också svårt för Nobelfesten som fenomen.

– Det är så pinsamt när man ska försöka leka överklass. Det är så bonnigt på något sätt, säger hon. 

– Men det är väl inget privilegium för överklassen att klä sig fint, invänder Abramowicz. 

– Men det här är ju 1800-talsöverklass, som inte har något med den moderna människan att göra. Det är underdånighet, det är diadem. Det är alla de här sakerna som förr var signum för överklassen som vi i soffan ska sitta och titta på hur fina de är. Jag tycker det är ojämlikt, jag tycker inte alls om det, svarar Lindberg De Geer. 

Sara Danius klänning hade en mantel och släp, samt rosa rosetter vid handlederna. Foto: PATRIK ÖSTERBERG / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ / IBLAB

Beundrare av Magdalena Ribbing

Naomi Abramowicz är en stor beundrare av Magdalena Ribbing, som gick bort tidigare i år, och lyfter fram behovet av tydliga sociala regler, särskilt i ett hetogrent samhälle som Sverige. 

– Folk har alla möjliga bakgrunder och det finns olika etikettsregler i olika kulturer. Ska man lämna den sista kakan eller inte? Därför tror jag också att det behövs mer tydliga regler för att alla ska känna sig inkluderade och förstå hur det funkar, säger hon. 

– Min pappa kom från Polen sent 1950-tal. När han skulle plugga i Lund bestämde han sig för att han skulle läsa vett-och etikettsboken från Bonniers från pärm till pärm. Det gav honom självförtroende, oavsett om andra hade brytt sig om hans beteende eller inte. 

Marianne Lindberg De Geer tycker inte om "uppkomlingsideologin", att man perfekt ska anpassa sig efter de sociala koderna. 

– Den verkliga överklassen, jag är ju lite ingift i en sådan, de snyter sig i gardinerna, de går i trasiga kläder, de gör precis som de vill. Jag tycker att vi hellre ska härma dem.

 

Se hela samtalet i spelaren ovan. 

 

KULTUR-EXPRESSEN

Expressen TV:s program för kulturdebatt. Programledare är kulturchef Karin Olsson. Programmet finns också som podcast.  

 

SE MER: Vem är Katarina Frostenson? Victor Malm och Magnus Ullén om den skandalomsusade Akademiledamoten.