Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Litteraturälskare har blivit som Star Trek-fans"

Litteraturkritikerna Jonas Thente och Jens Liljestrand.

Kultur-Expressen bjöd in till kritikerkamp mellan DN:s Jonas Thente och Expressens Jens Liljestrand.

I tv-programmet diskuterade de vad klicken gör med litteraturkritiken.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TV-DEBATT | LITTERATURKRITIK. Jonas Thente skrev i våras en syrlig text om en rubrik på Expressens kultursajt. I papperstidningen var recensionens rubrik "Idyll för 2000-talet", medan den på nätet löd "Det här är den tråkigaste diktsamling jag har läst". 

"Nu är den här: algoritmkritiken", slog Thente fast. Han räds "driften att spetsa till det hela för webben". Han påpekar också att texten var längre i nätupplagan, vilket till exempel kan bli förvirrande för framtida forskare.

– Det har byggts upp en trovärdighet inom kritiktraditionen. Du recenserar till exempel inte någon du känner och du försöker vara artig och hövlig i stället för att såga. En massa små traditioner, säger han i programmet.

Jens Liljestrand är inte lika oroad.

– Jag skriver recensionerna för nätet och skriver dem som jag tycker att de ska vara där, och sedan ska de också paketeras för print med andra längder och mallar. Så det är helt naturligt att det blir en grundversion, och en lite annan version i print, säger han.

Inte bättre förr

Han tar upp hur genren har förändrats över åren.

– Om du går tillbaka till litteraturrecensioner på 1930-talet innehåller de väldigt lite omdömen om boken överhuvudtaget. Ungefär 75 procent var ett referat av vad boken handlar om och ofta med väldigt långa citat, säger Liljestrand.

Jonas Thente håller med om att kritiken inte nödvändigtvis var bättre förr, utan till exempel ofta anfrätt av vänskapskorruption.

– Det är inte så att det ju äldre desto bättre och mer hederligt, snarare tvärtom, säger han.

Jens Liljestrand ser positivt på de digitala plattformarna, som gör att recensionerna kan få en bredare publik.

– Jag tror att litteraturkritiken har en mycket bättre och mer gynnsam ställning i dag än för säg 20 år sedan. Då var recensionerna ofta oerhört interna och svävande, säger han. 

– Faran är inte rubrikerna eller längre versioner på nätet. Men det kommer bli allt svårare att ha en levande litteraturkritik som inte har ett tydligt omdöme. 

Jonas Thente följer läsarstatistiken för sina recensioner.

– Jag har en känsla av att det är en väldig papperstidningsgenre. De mest uppseendeväckande bokrecensionerna, ja de får väl 2500 läsare i jämförelse med en arg krönika som har 50 000.

Liljestrand tycker att det låter lite.

– 2500 läsare på en uppseendeväckande bokrecension på Dagens Nyheter? Vi hade häromveckan en recension av Anyurus artikelsamling, som Expressens litteraturredaktör Anna Hellgren hade skrivit. Recensionen hade över 70 000 sidvisningar.

Star Trek-fans

Jonas Thente anser att litteraturkritiken som genre har blivit viktigare när "alla" kan publicera sig. Att finnas på en självständig plattform med redaktörer som grindvakter ger en särställning. 

– Finkulturen har också blivit en subkultur med allt vad det innebär av betydligt högre specialiserade kunskaper och mer engagerade diskussioner. Det är som vilka Star Trek-fans som helst numera, säger han i Kultur-Expressen.


Se hela samtalet i tv-spelaren ovan.


KULTUR-EXPRESSEN

Häng med i de senaste kultursamtalen! Kultur-Expressen summerar och fördjupar en debatt per vecka med kunniga kulturpersonligheter eller andra experter i studion. Kultur-Expressen finns också som podcast. Programledare: Kulturchef Karin Olsson.