Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lars Norén hade fel om Michael Nyqvist

Michael Nyqvist blev 56 år.Foto: PATRIK ÖSTERBERG / ALL OVER PRESS ALL OVER PRESS SWEDEN
Dramatikern Lars Norén.Foto: LISA BJÖRK
Jonas Holmberg är medarbetare på Expressens kultursida och konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival.Foto: / GÖTEBORGS FILMFESTIVAL

Jonas Holmberg minns Michael Nyqvist som var lika självklar i de stora folkliga filmerna som i de smala.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

På Guldbaggegalan i vintras var det två tacktal som hölls via länk. I det ena hälsade Alicia Vikander från Sydafrika, i det andra tackade Michael Nyqvist från Paris. Han prisades välförtjänt för sin biroll i "Den allvarsamma leken", en film där han var den kraftfulla motorn som vevade i gång filmen med yviga armrörelser. "Den allvarsamma leken" blev hans sista film. Michael Nyqvist har avlidit efter en längre tids sjukdom.

Att Alicia Vikander inte var på plats på Cirkus kändes naturligt, med sin numera självklart internationella air. Att Michael Nyqvist inte var där kändes mer fel. Visst hade han också fått en internationell storfilmskarriär i Millennium-filmernas kölvatten, men han hörde ändå hemma i Sverige på något sätt. Om Vikander är den största svenska filmstjärnan i dag, har Nyqvist länge varit den största stjärnan i svensk film.

 

LÄS MER  - Jonas Gardell: Käre Micke. Jag kommer sakna dig så!

 

Michael Nyqvists mjuka känslighet

Michael Nyqvist är skådespelaren som på många sätt kom att personifiera de senaste 20 årens svenska film. "Tillsammans", "Så som i himmelen", "Grabben i graven bredvid", "Detaljer", "Smala Sussie" och "Vägen ut" var filmer som definierade svensk film omkring millennieskiftet. Nyqvist var bärande i alla, och han kommer att saknas djupt.

I en av hans första roller, i Daniel Alfredssons "Tic Tac" från 1997, spelade han sonen till en italiensk krögare. Nyqvist stod med ett basebollträ bakom bardisken och ville sparka ut skinnskallarna. Det politiska engagemanget har han fortsatt ha med sig, men trots sin roll i Tom Cruise-rökaren "Mission: impossible – ghost protocol" har aggression och våld annars inte varit något centralt i Nyqvists karriär.

Snarare är det hans mjuka känslighet, parad med en beslutsamhet och en kraft, som tog sig uttryck i det där vevandet i "Den allvarsamma leken". Det är den kombinationen som gjort Michael Nyqvist så älskad, och som varit med att formulera ett modernt svenskt mansideal. Uppknäppt men redig, mjuk men maskulin.

 

Arbetade med Lars Norén

Det som alla filmproducenter och filmfinansiärer i svensk film i dag säger sig eftersöka är bred kvalitetsfilm. Även ur detta perspektiv kommer Michael Nyqvist saknas. Som få andra var han lika självklar i de stora folkliga filmerna som i de smala, pretentiösa. arbetade lika gärna med Lars Norén och Kristian Petri som med Kjell Sundvall och Kaj Pollak. Nästan alltid tog han med sig det folkliga till det smala, och det konstnärliga till det breda. I sina dagböcker skrev Lars Norén att Nyqvists skådespeleri påverkades negativt av att hans bekräftelsebehov ständigt drog honom in i det folkliga rummet. Självklart hade han fel.

Uppknäppt men redig, mjuk men maskulin.

Michael Nyqvist blev bara 56 år. Han var en unik skådespelare som borde ha fått arbeta mycket längre. Han borde fått veva mer med armarna, dricka mer rödvin och röra sig genom rummen med sin särskilda tyngd. Ingen kommer kunna fylla hans kostym.

 

Jonas Holmberg är medarbetare på Expressens kultursida och konstnärlig ledare på Göteborgs filmfestival.