Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kulturvärlden har aldrig varit löjligare

Lars Väringer och Ida Engvoll i ”Kärlek och anarki”.
Foto: Ulrika Malm / Netflix
Victor Malm.
Foto: IZABELLE NORDFJELL

Lisa Langseths första tv-serie ”Kärlek och anarki” har haft premiär på Netflix. 

Victor Malm ser den löjliga kulturvärlden bli skådeplats för en allvarsam lek.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Jag trodde inte att en överdriven, yxig satir över kulturvärlden, den stockholmska medelklassen och bokbranschen skulle göra mig lycklig, men Lisa Langseths tv-serie ”Kärlek och anarki” är underbar. 

Allt är så... enkelt? Och vackert. Och enkelt. Och roligt.

Ett anrikt bokförlag går dåligt, den digitala framtiden är ju här, och framgångsrika konsulten Sofie – alldeles lysande spelad av Ida Engvoll – kallas in för att rädda dem. Hon är arrogant. Hon är ointresserad. Och för henne är ett begrepp som ”litterär kvalitet” på sin höjd en pittoresk antikvitet. Företag handlar inte om sådant, de handlar om framtidsstrategier och andra monetära nödvändigheter. 

Kollisionen är ganska hård, framför allt den med Friedrich (Reine Brynolfsson), förlagets litterära chef och konstens adjutant i striden mot filistrar och sifferkretiner. Gizem Erdogans Densie är mer bekväm i situationen, hon har termometern i den politiska samtidens rumpa, förstår vad räckvidd på sociala medier betyder och kan ju ändå inte för sitt liv förstå varför Friedrich vill ge ut diktsamlingar om grantoppar i Härjedalen, eller dickpic-gubbars ordsatta bryderier. 

Blandningen är smått briljant.

Björn Kjellmans förlagschef Ronny ler och lunchjoggar. Från sidan tittar (bland annat!) Lena Endre och författaren Stefan Lindberg in, nästan sig själva, fast i narrversioner, förvandlade till den sortens konstnärssjälar som man kanske, men bara kanske hittar på folkhögskolor.  

Satiren är subtil som en bänkalkis. Contentmaskinen Storytel tar över gamla fina Norstedts, ungefär. Men ändå är det inte simpelt. Bakom konsult-Sofies kallt perfekta fasad gömmer sig något, ett köttsligt begär som först får gestalta sig i ideliga onanisessioner (Langseth använder stora pekpinnen här). Det upptäcks av förlagets fagre IT-tekniker och en lek, allvarsam, tar vid; kulturvärlden-som-skrattkabinett blir scenen för en rakt realistisk, vacker och omöjlig kärlekshistoria. 

Blandningen är smått briljant. Oskiktad, trots de väsensskilda gestaltningssätten. Och enkel. Och rolig. Och vacker. Bättre än så här blir inte svensk tv.    


Tv-serie

KÄRLEK OCH ANARKI

Av Lisa Langseth

Manus Lisa Langseth och Alex Haridi

Med Ida Engvoll, Björn Mosten, Johannes Bah Kuhnke, Björn Kjellman, Gizem Erdogan, Reine Brynolfsson

Netflix


Victor Malm är kritiker och redaktör på Expressens kultursida



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=75254&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med två av kultursidans främsta namn: Radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil. Självhjälp för intellektuella.