Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hon inordnade sig inte i några svenska falanger

Mai ZetterlingFoto: HANS ERIXON / DN
Foto: OKÄND

Filmregissören Mai Zetterling var en av få kvinnliga regissörer i världen.

Hynek Pallas uppskattar möjligheten att se hennes samlade verk.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. ”Vilka förstockade menstruationer!”. I vår är det 25 år sedan Mai Zetterling gick bort. Hon var en av Sveriges mest intressanta filmpersonligheter. Ändå har Zetterling länge varit mer förknippad med de förklenande ord som Bo Strömstedt 1968 fällde om filmen ”Flickorna” i denna tidning, än vad hennes filmer de senaste decennierna har blivit sedda. En ny DVD-box åtgärdar äntligen denna kulturhistoriska skevhet.

Mai Zetterling började som firad skådespelare på Dramaten och fick bara 19 år gammal sitt filmgenombrott i Alf Sjöbergs ”Hets” 1944. Men tre år senare hade hon utvandrat, med karriär i England och gästspel i Hollywood. Efter att ”Leka krig” 1963 vann kortfilmspris i Venedig återvände hon till Sverige som regissör. Det var auteuråren, då mediet med pengar från det nya Filminstitutet skulle bli konst. Zetterling fyllde med fyra långfilmer på lika många år de skorna mer än väl: ”Älskande par” (1964), ”Nattlek” (1966) – som orsakade sexskandal internationellt – samt ”Doktor Glas” och ”Flickorna” (1968). 

Zetterling rättade sig inte i några svenska falanger.

Man kan spekulera i varför kritiken blev negativ – ibland direkt hätsk. Zetterling rättade sig inte i några svenska falanger. Hon skalade inte av som en Ingmar Bergman men heller inte som en Bo Widerberg. Hennes barocka filmer flödade över, i bilder och i berättande mellan dröm och verklighet. De kretsade kring frigörelse, sexualitet och lek med könsroller. Hon var ”queer innan begreppet var uppfunnet” som Maria Domellöf-Wik träffande skrev vid ”Flickornas” 50-årsjubileum (GP 8/3/18). 

Foto: SF

Och hon var en av få kvinnliga regissörer – i världen. ”Flickorna” där Bibbi Andersson, Harriet Andersson och Gunnel Lindblom spelar skådespelare som turnerar med ”Lysistrate” är inte bara en feministisk, utan en samhällskritisk klassiker vars sätt att väva ihop pjäsen, turnén och teatertruppens inre gjorde Simone de Beauvoir begeistrad. Men vad hjälpte det i Sverige när skribenter som Olof Lagercrantz gav sig på Zetterling. Filmerna blev därmed utan Filminstitutets kvalitetspremier, och hon fick allt svårare att arbeta. 

Detta var en regissör som hade en internationell karriär.

Men nu finns en DVD-box som inte bara samlar långfilmerna, utan även krossar vad filmvetaren Mariah Larsson i det informativa häftet kallar för ”myten” kring Zetterlings karriär: att hon ska ha ”tystnat” under de 18 år som gick mellan att hon återigen lämnade Sverige efter ”Flickorna” tills det att hon 1986 återkom med Agnes von Krusenstjerna-filmen ”Amorosa”. Tvärtom. Detta var en regissör som hade en internationell karriär: I episodfilmen ”8 visioner” om OS 1972 samsas hon som ensam kvinna, och enda svensk, med namn som Miloš Forman, Arthur Penn och John Schlesinger.  

Filmhistorien behöver ständigt skrivas om. Och det är talande hur väl Zetterling passar in med Vera Chytilová (”Tusenskönorna”) och Barbara Loden (”Wanda”) – kvinnor som gick från att agera framför kameran till att bli auteurer i mansdominerade tider. Även de har på senare år fått upprättelse med DVD-utgåvor, retrospektiv och texter.  

Det är därför glädjande att Studio S, som stod bakom fjolårets Bergman-box, har gjort ett hästjobb med att samla det myckna material som finns utspritt över världen. Bland annat en kortfilm från 1982 skriven av Joni Mitchell, den engelska filmen ”Tonårsflickor på driven” (med George Harrison som producent) och Christina Olofsons dokumentär ”I rollerna tre”. En särskild eloge för att man har återtryckt de förbjudna affischerna till ”Älskande par” och ”Nattlek”. 

Boxen innebär att filmaren Zetterling slutligen kan ses i hela sitt sammanhang – och frigöras från förlegade epitet som kletat sig fast alltför länge.   

DVD

MAI ZETTERLINGS SAMLADE VERK

DVD-box

Studio S Entertainment

Hynek Pallas är medarbetare på Expressen Kultur.