Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

ASAP Rocky är en bortskämd miljonär

Digitals reporter: Därför får ASAP Rocky vara Klarna-vd för en dag.
Rakim Mayers på premiären av ”Stockholm syndrome”.
Foto: ANDREW H. WALKER/SHUTTERSTOCK / ANDREW H. WALKER/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Rakim Mayers på sin Globenkonsert hösten efter häktningen.
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Rakim Mayers.
Foto: ROBERTO FINIZIO/SHUTTERSTOCK / ROBERTO FINIZIO/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Valerie Kyeyune Backström.

Nu har ASAP Rockys film ”Stockholm syndrome” festivalpremiär i USA.

Valerie Kyeyune Backström har sett dokumentären om hans tid i det svenska häktet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Nu har det gjorts. Man hade sina tvivel, men det visade sig att ASAP Rocky, eller Rakim Mayers, har producerat den ultimata BLM-filmen. 

Nu menar jag inte Black lives matter, även om ”Stockholm syndrome”, om rapartistens tid i det svenska häktet och efterföljande duster, gör det anspråket. Ja, när den premiärvisas på Tribeca filmfestival i New York är det till och med under ”Juneteenth”-programmet, alltså den minnesdag som högtidlighåller slaveriets avskaffande i USA.

Och filmen har den förföriska aktivismens anspråk. Det inleds starkt när Mayers pratar om sin egen barndom, snabbt förs rasism in i bilden, ett frö planteras, när han berättar om sin tid på en vit skola, sedan flash vidare – en stjärna föds. Talking heads i form av Naomi Campbell och modeikoner som Michèle Lamy berätta om rapparens unika stil. ASAP uppfann grillz. ASAP uppfann (nästan) duragen. ASAP uppfann tajta jeans.

När han sedan står på toppen av sin karriär kommer så oundvikligen fallet. I form av svenska myndigheter! Efter det ökända slagsmålet utanför en hamburgerrestaurang i centrala Stockholm häktas Mayers, och får spendera några veckor inlåst i häktescell. Här inser han plötsligt vad det innebär att vara svart. Här tar han avstånd från sina tidigare uttalanden mot den svarta aktivismen som rasade i landet efter Ferguson, efter polismorden.

Plötsligt inser han vad allt handlar om. Vi är en utrotningshotad art, säger Mayers allvarligt in i kameran.

Mayers berättar om sin första tanke när han greps, att det är lugnt för att han är rik.

Säg det igen, B L M. Inte som i Black lives matter, utan som i Billionaire lives matter. 

För trots den seriösa inramningen, Mayers resa från apolitisk till woke, är det egentligen där sensmoralen ligger. Man behöver inte ens skrapa på ytan, det finns där i själva filmen.

Mayers berättar om sin första tanke när han greps, att det är lugnt för att han är rik. Att det bara är att betala borgen och dra. Det är när Sverige visar sig sakna detta borgenssystem som oron börjar växa. 

Mayers ringer från häktet och beklagar sig, han är inte gjord för detta liv. Inga hårprodukter (kanske filmens enda verkliga uppvisning av afrofobi), ingen cologne och lypsylet smakar deo. 

I emotionellt laddad claymation får vi följa hans ensamma tid i den blå cellen. Här upptäcker Mayers tv-kanalen Al Jazeera. Det är den enda kanal som inte visar nyheter om honom.

Här drar Mayers liknelser till rättegången mot O.J Simpson.

Sedan kommer klipp från rättegången, där han å ena sidan hävdar sin oskuld (det var bara självförsvar! Vi var så rädda, så rädda!) varvat med en mycket tuffare sida som i efterhand kallar målsägaren, en ensamkommande tonåring, en ”bitch ass motherfucker” vars påstådda hånleende inte bekommer Mayers, eftersom han redan ”fucked him up”

Och så det svenska rättsystemet, ej att förglömma. Här spinns en komplottvinkel med antisvarta förtecken. Här drar Mayers liknelser till rättegången mot O.J. Simpson. Här inser han, och massa kändisar, att systemet är trasigt inte bara i USA, utan i världen. Sensationsklipp där Wendy Williams hävdar att han sover på en yogamatta varvas med lika lösa påståenden, utan att egentligen bemötas, i filmens försök till historieskrivning.

Kim Kardashian, som engagerat sig i Mayers frigivning, ringt sin kompis i Trumps stab, medverkar också. Hon berättar om sitt arbete med fängelsereformer, och hur ”överväldigande” det är att slåss mot all denna orättvisa. Men det enda exempel filmen verkar utgå från är att Mayers inte kunde köpa sig fri denna gång.

Här hittar vi filmens verkliga kamp. Hörde ni det? Överallt på detta klot finns det människor som lider, miljonärer som måste stå i kö, miljardärer som inte helt lyckas runda systemet. Kändisar som inte kan slåss som de vill utan konsekvenser. 

Överallt på detta klot finns det platser och tillfällen där ett svart Amex-kort inte garanterar förtur.

Överväldigande är ordet.

Rakim Mayers med team precis efter att han släppts från häktet.
Foto: FREDRIK PERSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Men slutet gott, allting gott. I filmen framstår det som Kardashians förtjänst att häktningen upphör, och strax efter huvudförhandlingen flyger Mayers hem i en privatjet. Och trots Mayers utkommande utläggningar om hur detta fått honom att inse hur viktig kampen är, hur mycket som måste göras, lämnas man främst med en insikt i hur världsfrånvända alla kändisar är. Hur de lever i sin egen bubbla, hur all deras kamp i slutändan bara är filantropi för deras egen krets av ladies who lunch. Och tyvärr ger det också Mayers besök i Stockholmsförorten Husby en bitter eftersmak, nu framstår det mest som en strategisk del i hans försök att skapa en ny image. Att föra kampen.

Vad detta arbete består av rent konkret, förutom denna reklamvideo till långfilm, förblir dock oklart. Därför skriver ”Stockholm syndrome” in sig som den ultimata BLM-filmen. Sällan har jag haft så roligt, skrattat så rått av att få följa en gigantisk PR-spinn in motion. Att steg för steg få bevittna detta cyniska försök i att casha in på en kamp. Att göra sin egen misshandelsdom till ett hjältedåd.


DOKUMENTÄR

STOCKHOLM SYNDROME

Av The Architects

Tribeca film festival, 1.45 t.


Valerie Kyeyune Backström är vik. redaktör på Expressens kultursida.


Lyssna på Expressens mediepodd ”Lägg ut”

https://embed.radioplay.io?id=85450&country_iso=se

PAPARAZZI. Dominika Peczynski gästar Expressen mediepodd och pratar om Stoppa Pressarna, Bolibompadrakens ”knarkiga fnitter” och TV4:s censur av megahiten.

Ur arkivet: Så var första rättegångsdagen

Expressens reporter om den första rättegångsdagen mot ASAP Rocky.