Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Facebook, här är fem frågor vi vill ha svar på

OANSVARIG UTGIVARE. Facebook anklagas bland annat för att ha bidragit till desinformation och att ha påverkat det amerikanska presidentvalet. Men vd:n Mark Zuckerberg slår ifrån sig kritiken. Foto: Eric Risberg / AP TT NYHETSBYRÅN
Zuckerberg på besök i Kina. Foto: Mark Schiefelbein / AP

Facebook är en av världens största mediemakthavare.

Björn Häger, ordförande för Publicistklubben, har i ett år försökt bjuda in företaget för att ställa frågor om utgivarskap. Nu framför han dem här i stället.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Förra måndagen presenterade Medieutredningen sin analys om tidningskrisen. Mest diskuteras den halva miljard som staten delar ut i presstöd. Mindre talas det om den globala jätte som på senare år kapat åt sig minst lika mycket av den svenska pressens annonsintäkter bara genom att bli en kanal för andras innehåll.

Och i kväll när Publicistklubben diskuterar utredningens förslag kommer en plats på scenen att gapa tom. Som vanligt kommer denna centrala aktör att saknas i den offentliga mediedebatten. Facebook undviker att tala.

Företagets systematiska tystnad är ett växande problem.

I över ett års tid har vi från Publicistklubben försökt få Facebook i Sverige att krypa fram ur sina gömslen och svara för sig. Utan att någon från företaget har hittat tid att medverka.

Det finns åtskilligt att tala om. Exemplen är många på hur Facebook duckar för kritik.

Nyligen fick brännskadade Lasse Gustavsson sina porträttbilder bortplockade. Han har försökt få en förklaring. Men att kontakta Facebook är som att ringa till månen. I andra änden är det ingen som svarar. När författaren Jonas Gardell får ett inlägg om det franska burkiniförbudet borttaget slutar Expressens artiklar som vanligt med: vi har utan framgång sökt Facebook för en kommentar.

När en norsk författare klagar över att Facebook censurerar den berömda bilden där flickan Kim Phuc flyr från Vietnamkrigets napalmbomber, stängs hans konto av. När Aftenposten vill ha en kommentar tvingas de citera en anonym källa hos Facebooks PR-byrå.

 

LÄS MER: Facebook har kapat det offentliga samtalet

Provocerande arrogans

När en projektledare på konsthallen Fotografiska i Stockholm stängs av från Facebook på grund av bilder från hans kommande Zorn-utställning får han aldrig chans att ge sin sida av saken till Facebook. Antagligen tyckte bolaget att Zorns fotografier från förra sekelskiftet var för nakna.

Facebook har säljmöten med annonsörer i slutna rum, men vill inte öppet diskutera sin roll på mediemarknaden. Det är en provocerande arrogans. Och det är förvånande att det är så lite debatt om Facebooks tystnadstaktik, samtidigt som företagets hela affärsidé består i att vi lämnar mängder av information om oss själva, för att mata de algoritmer som lockar annonsköparna.

Så, Facebook, här är några frågor vi hade velat ställa till er i kväll:

1. Ska ni vara en neutral plattform för material som andra publicerar, eller en “utgivare" som tar ansvar och motiverar era beslut?

2. Vilken typ av användardata säljer ni vidare?

3. Vilken kontroll har medieföretag som publicerar sig via tjänsten Instant articles över innehållet - och hur det används i framtiden?

4. Hur motiverar ni att ni betalar så lite skatt i Sverige?

5. Varför är ni så svåra att komma i kontakt med?

 

LÄS MER: Vilken skitreligion styr över Facebook?

Presidentvalet kan ha påverkats

Kom inte och säg att ni inte har makt. För det har ni. I Medieutredningen läser vi att var tredje användare använde Faceboook för att ta del av nyheter om den egna kommunen den senaste veckan. Majoriteten av dem som spred nyheter vidare till andra gjorde det via Facebook.

Och efter USA-valet anklagades Facebook för att via algoritmer, filterbubblor och falska nyheter försökt påverka utfallet. Bolagets vd Mark Zuckerberg säger till BBC att det är "galet" att tro något sådant. Man kan invända mot det, men ändå glädjas åt att någon ändå kom fram och svarade på kritiken.

Låt oss nu få se någon svensk företrädare från Facebook komma fram och delta i det publicistiska samtalet. Man kan börja med att fylla ut kunskapsluckan i fotnot 137 i Medieutredningen, där det står:

"Medieutredningen har efterfrågat Googles och Facebooks svenska omsättning, men har inte fått ta del av dessa uppgifter."

 

Björn Häger

kulturen@expressen.se

 

Björn Häger är ordförande för Publicistklubben.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!