Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Expressens Hanna Nordenhök får pris

Hanna Nordenhök.Foto: OLLE SPORRONG

Författaren och Expressens kritiker Hanna Nordenhök tilldelas det nya Madeleine Gustafsson-priset för sin kombination av passion, komplexitet och klarhet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KRITIK. Hanna Nordenhök recenserar litteratur och teater i Expressen sedan 2014. Kritikerbanan började hon i Sydsvenska dagbladet 2005, då hon också debuterade som dramatiker, och därefter som poet med samlingen ”Hiatus” 2007. Hennes senaste verk är ”Asparna” från 2017. 

Och det är erfarenheten från den egna skönlitterära verksamheten som hon lyfter fram som nyttig. Inte minst av att som ung ha fått vanan av föra kritiska textsamtal med andra skribenter. 

– Då har du en verklig person som sitter där med sitt projekt, säger Nordenhök. Hur misslyckat det än må vara så finns ett ansikte framför dig och någon som har försökt uttrycka sig. Du behöver inte bli mindre sträng för den sakens skull, men den där mellanmänskliga situationen har jag nog med mig när jag recenserar. Ett slags etisk dimension. Som kritiker står du ofta inför verk som du inte själv skulle ha valt att läsa. Det blir som att möta olika slags främlingar, en drift att söka något som inte är dig själv. 

Kritik är en egen litterär genre i sig, och däri ligger också mitt eget stilideal.

I sin motivering till priset nämner Författarförbundet att det kan finnas fallgropar för den kritiker som också själv är författare, men att Hanna Nordenhök har undvikit dem med en ”samvetsgrann blick”. En annan styrka som lyfts fram är en litteraturteoretisk medvetenhet som kännetecknas av ett lugn och en frihet från ”interna markörer och exkluderande vokabulär”, samt hennes praktik som översättare. 

– Jag kommer ju inte från ett litteraturvetenskapligt håll, menar Nordenhök, som disputerade i litterär gestaltning 2018 vid Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Det är mitt skönlitterära skrivande som ligger i botten. Därför är det så himla fantastiskt att få det här priset i Madeleine Gustafssons namn, eftersom hon är en förebild för mig. Hennes gärning visar att kritik är en egen litterär genre i sig, och däri ligger också mitt eget stilideal. 

Om passion är ett ledord vill jag mena att det ordet också rymmer en vilja till klarhet och skärpa i bedömningen.

Mod, humor, lätthet och självständighet är andra egenskaper om hon belönas för, utan att hennes kritik för den skull gör avkall på komplexitet och kvalitet i framställningen. Och sen också – passionen.

– Det kan synas tröstlöst att jobba som kritiker ibland. Men vår tid är så polemisk och affektstyrd att kritikerns uppdrag blir allt viktigare. Om passion är ett ledord vill jag mena att det ordet också rymmer en vilja till klarhet och skärpa i bedömningen. Att litteraturen och uttolkningen av den bär mening och allvar och därför inte får sjabblas bort. 

Priset på 50 000 kronor delas ut i på Rönnells antikvariat i Stockholm den 26 november. Så, hur belönar hon sig själv?

– Det blir en god lunch på Moderna museet, innan dagishämtningen.