Verk av Joanna Lombard.
Verk av Joanna Lombard.

Examensutställning Magister 2010: Kungliga konsthögskolan

Publicerad
Uppdaterad
Peter Cornell blev länge stående framför Joanna Lombards videofilmer på konsthögskolans avgångselevers utställning.
Konsthögskolor är laboratorier för konstnärligt tänkande, för det annorlunda för vilket just konst har uppfunnits. Inte journalistik, inte det som låtsas vara konst. Så här års visar skolorna sina avgångselevers examensarbeten efter fem års utbildning. På Kungliga konsthögskolan är inramningen förnämlig: Konstakademiens vackra salar, en utmärkt hängning och ett generöst utrymme för varje elev.
Så många uttryck, så många spår! I entréhallen, i dialog med Nike från Samothrake, har Cajsa von Zeipel placerat en gigantisk flicka i gips som klättrar och roterar upp och ned, runt en stång – från en lekplats eller stripklubb. En omedelbar kroppslighet: jag väljer att följa detta markanta spår genom utställningen: Marie Nordins akvareller av kroppar i rörelse som världens utgångspunkt, Sara Hedbergs variationer på healing av rum och kropp i symbios, Moa Israelssons halvt opaka akvarier, viloplatser för drunknade sjömän; eller Jennifer Rainsford performance-rekvisita för svävande kroppar.
Och vad jag såg som ett verkligt genombrott: jag blev länge stående framför Joanna Lombards videofilmer, farliga, drömska, med associationer till antika mysteriespel och sekter, en fri men demonisk pedagogik och en sexualitet i en farlig zon mellan barnet och den vuxne. För så komplexa skärningspunkter finns bara ett medium: konst.
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag