Foto: SARA MAC KEY / ALBERT BONNIERSFoto: SARA MAC KEY / ALBERT BONNIERS
 Foto: SARA MAC KEY / ALBERT BONNIERS
”Ædnan”.”Ædnan”.
”Ædnan”.
Victor Malm är doktorand i litteraturvetenskap och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: IZABELLE NORDFJELL / IZABELLE NORDFJELL EXPRESSENVictor Malm är doktorand i litteraturvetenskap och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: IZABELLE NORDFJELL / IZABELLE NORDFJELL EXPRESSEN
Victor Malm är doktorand i litteraturvetenskap och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: IZABELLE NORDFJELL / IZABELLE NORDFJELL EXPRESSEN

Ett lyriskt epos är inte ett underhållningsprogram på SVT

Publicerad

I "Ædnan" tar sig Linnea Axelsson an Sveriges koloniala arv i ett omfångsrikt lyriskt epos. Victor Malm önskar att hon litat mer på läsarens förkunskaper och skippat historielektionerna.

LITTERATUR | RECENSION. Brett anlagda lyriska epos är den svenska litteraturen knappast bortskämd med, inte längre, trots att det är i den formen som flera av de verkliga höjderna har nåtts – Tegnérs ”Frithiofs saga”, Martinsons ”Aniara”. Att Linnea Axelsson, som 2010 debuterade med den fina romanen ”Tvillingssmycket”, nu ger sig i kast med denna form väcker både förhoppningar och förväntningar. 

”Ædnan” är en lyrisk berättelse om två samiska familjer, en från nittonhundratalets första halva, och en från dess senare. Genom att spegla deras öden i det svenska folkhemmets uppgång och fall, skapar Axelsson samtidigt en berättelse om ett långvarigt, för att inte säga kroniskt, förtryck. 

 

LÄS MER – Victor Malm: Jelinek raserar alla våra lögner om godhet

Sveriges koloniala arv

Från att ha haft en egen kultur, ett eget samhälle, ett eget sätt att leva, tvångsinkorporeras de halvnomadiska samerna in i en industriell modernitet, där de aldrig blir välkomna. Axelsson har ett tydligt ärende: hon vill skildra det koloniala arv som vi svenskar ännu bär, och den samiska verklighet som samma arv tillåter oss att förtränga. 

Hon faller alltså in i den postkoloniala tradition som vill skriva tillbaka, skapa en motberättelse och avhända imperiets officiella historia sitt sanningsprivilegium genom att ge kropp och röst åt en minoritet som aldrig fått plats däri. 

Häromåret gjorde Thom Lundberg något liknande, fast för det svenska resandefolket, med sin strålande debut ”För vad sorg och smärta”. En god och viktig ambition, men som i det här fallet inte når hela vägen fram. 

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: En samisk tråd spinns allt starkare runt Sverige

Skogarna och fjällen

En ordknapp lyrik sträcker sig över drygt 750 sidor. I stora delar liknar den tyvärr mest ett slags radbruten prosa – för att vara poesi är formuleringsglädjen påfallande frånvarande. Men då och då, som vintersol, dyker verkligt vackra rader upp. Precis efter att lappfogden och det svenska härskarspråket har introducerats, och samerna förvisats från skogarna och fjällen där de levt i generationer, skriver Axelsson: 

"Då knöt sig magen / i mörka knutar / – / Medan vintern bara / som vanligt / vitnade fram / ur alla färger / omkring oss."

Kontrasten mellan påtvingad kulturell förändring och den naturens rytm som den samiska familjen så länge levt i samklang med görs här poetisk, blir hård och träffande. Raderna är inte bara vackra, utan poetiskt effektiva på ett sätt som berättelsen alltför sällan är.   

Undervisning

I stället genomsyras ”Ædnan” av ett redogörande drag som om igen fastnar i – en ibland sentimentaliserande – didaktik. Axelsson visar ett lågt förtroende för läsarens historiska kunskaper och förmåga att själv se samband – gång på gång återkommer känslan av att bli undervisad, i synnerhet vad gäller sameförtrycket. 

Det måste kunna sägas: ett långt lyrisk epos tilltalar en annan grupp människor än infotainmentprogram på SVT. En författare måste kunna förutsätta större kunskaper än Axelsson gör. Historien känner vi till väl i dag – det betyder inte att den ska sluta berättas, men av litteratur som brukar den krävs likväl större konstfärdighet. 

Varken romaner eller dikter blir angelägna genom sitt ämne, det kommer alltid an på genomförandet, på hantverket. Och där brister ”Ædnan”. 

 

LÄS MER – Victor Malm: Javier Marías förtjänar vår uppmärksamhet

 

 

LYRIK

LINNEA AXELSSON

Ædnan

Albert Bonniers, 760 s.

 

Victor Malm är doktorand i litteraturvetenskap och medarbetare på Expressens kultursida.

Läs fler texter av Victor Malm här.

 

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen, denna gång om feminismen efter metoo med Kajsa Ekis Ekman och Anna Hellgren. Kultur-Expressen finns även som podcast.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag