Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ett intimt möte mellan scen och publik på Unga Klara

Maia Hansson Bergqvist i "Ocean". Foto: Markus Gårder.
Maia Hansson Bergqvist, Oskar Thunberg, David Fukamachi Regnfors, Ana Gil De Melo Nascimento och Lars Bringås. Foto: Markus Gårder.
Oskar Thunberg, Ana Gil De Melo Nascimento, Maia Hansson Bergqvist, David Fukamachi Regnfors och Lars Bringås. Foto: Markus Gårder

Offer och förövare, skuld och skam är teman i Paula Stenström Öhmans ”Ocean".

Maria Edström ser en lyckad pjäs om intimitet på Unga Klara. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | TEATER. Vad är intimitet? Den franske författaren Romain Rolland beskrev känslan som ”oceanisk” och Freud som snodde hans uttryck konstaterade torrt att sammansmältning med en annan människa bara funkar för spädbarn. Begreppet ”intimitet” undersöks just nu i ett framtids-forskningsprojekt där dramatikern och regissören Paula Stenström Öhman, som ofta utgår från intervjuer och forskning i sitt arbete, fick frågan om hon kunde skriva en pjäs i ämnet.  

Offer och förövare

Med ”Ocean” fortsätter Stenström Öhman sitt borrande i teman som offer och förövare, skuld och skam – alltid i miljöer som skolan, familjen, socialbyrån. Och alltid med den här på en gång poetiska och komiska naturalismen som blivit hennes estetiska kännemärke.

Här rör sig människor ur tre generationer som alla på olika sätt har med varandra att göra; i en skolklass, i en AA-grupp för sexmissbrukare, i ett kollektivboende för äldre. 

Lysande skådespeleri

Fem skådespelare – alla helt lysande – kreerar minst fyra roller var i denna elegant snidade historia som graviterar runt det sårigt onämnbara som hände Maia Hansson Bergqvists Becki, klassens nörd. Vars farmor, spelad av David Fuchamaki Regnfors, en Förintelsens överlevare tigande påverkar hur Becki och hennes pappa mår.

Länge handlar pjäsen mest om brist på intimitet, där sex, lögner och internet är substitut och flykt. Sakta börjar saker hända och föreställningens själva ton och det omsorgsfulla handlag regissören har med sin ensemble skapar just intimitet i mötet mellan oss – mellan scen och publik.

Ana Gil De Melo Naciemento

Alla rollfigurerna stiger liksom fram i all sin mänskliga hjälplöshet; Oskar Thunbergs sexmissbrukande Lennart, Ana Gil De Melo Naciementos underbara Ronda som funnit kärlek på äldre dar, en kvinna hon genomgående kallar ”Eriksson” och Lars Bringås som såväl den hjälplösa läraren Lotti som hennes porrsurfande elev John. 

Teater helt rätt för en gymnasiepublik men även jag gamla människan satt som nitad.

 

LÄS MER – Margareta Sörenson ser "Som man sår" på Unga Klara

 

Teater

Ocean 

Idé, text och regi Paula Stenström Öhman

Scenografi, ljusdesign och video Markus Granqvist

Musik Saemundur Grettisson

Kostymdesign och mask Tove Berglund

Unga Klara i samarbete med Lumor Teater och Forskningsteamet SIC! från Institutet för framtidsstudier och Uppsala universitet

Ålder Gymnasiet

Speltid: 2.5 t.

 Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida. Läs fler av hennes texter här. 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!