Maia Hansson Bergqvist i "Ocean". Foto: Markus Gårder.Maia Hansson Bergqvist i "Ocean". Foto: Markus Gårder.
Maia Hansson Bergqvist i "Ocean". Foto: Markus Gårder.
Maia Hansson Bergqvist, Oskar Thunberg, David Fukamachi Regnfors, Ana Gil De Melo Nascimento och Lars Bringås. Foto: Markus Gårder.Maia Hansson Bergqvist, Oskar Thunberg, David Fukamachi Regnfors, Ana Gil De Melo Nascimento och Lars Bringås. Foto: Markus Gårder.
Maia Hansson Bergqvist, Oskar Thunberg, David Fukamachi Regnfors, Ana Gil De Melo Nascimento och Lars Bringås. Foto: Markus Gårder.
Oskar Thunberg, Ana Gil De Melo Nascimento, Maia Hansson Bergqvist, David Fukamachi Regnfors och Lars Bringås. Foto: Markus GårderOskar Thunberg, Ana Gil De Melo Nascimento, Maia Hansson Bergqvist, David Fukamachi Regnfors och Lars Bringås. Foto: Markus Gårder
Oskar Thunberg, Ana Gil De Melo Nascimento, Maia Hansson Bergqvist, David Fukamachi Regnfors och Lars Bringås. Foto: Markus Gårder

Ett intimt möte mellan scen och publik på Unga Klara

Publicerad

Offer och förövare, skuld och skam är teman i Paula Stenström Öhmans ”Ocean".

Maria Edström ser en lyckad pjäs om intimitet på Unga Klara. 

RECENSION | TEATER. Vad är intimitet? Den franske författaren Romain Rolland beskrev känslan som ”oceanisk” och Freud som snodde hans uttryck konstaterade torrt att sammansmältning med en annan människa bara funkar för spädbarn. Begreppet ”intimitet” undersöks just nu i ett framtids-forskningsprojekt där dramatikern och regissören Paula Stenström Öhman, som ofta utgår från intervjuer och forskning i sitt arbete, fick frågan om hon kunde skriva en pjäs i ämnet.  

Offer och förövare

Med ”Ocean” fortsätter Stenström Öhman sitt borrande i teman som offer och förövare, skuld och skam – alltid i miljöer som skolan, familjen, socialbyrån. Och alltid med den här på en gång poetiska och komiska naturalismen som blivit hennes estetiska kännemärke.

Här rör sig människor ur tre generationer som alla på olika sätt har med varandra att göra; i en skolklass, i en AA-grupp för sexmissbrukare, i ett kollektivboende för äldre. 

Lysande skådespeleri

Fem skådespelare – alla helt lysande – kreerar minst fyra roller var i denna elegant snidade historia som graviterar runt det sårigt onämnbara som hände Maia Hansson Bergqvists Becki, klassens nörd. Vars farmor, spelad av David Fuchamaki Regnfors, en Förintelsens överlevare tigande påverkar hur Becki och hennes pappa mår.

Länge handlar pjäsen mest om brist på intimitet, där sex, lögner och internet är substitut och flykt. Sakta börjar saker hända och föreställningens själva ton och det omsorgsfulla handlag regissören har med sin ensemble skapar just intimitet i mötet mellan oss – mellan scen och publik.

Ana Gil De Melo Naciemento

Alla rollfigurerna stiger liksom fram i all sin mänskliga hjälplöshet; Oskar Thunbergs sexmissbrukande Lennart, Ana Gil De Melo Naciementos underbara Ronda som funnit kärlek på äldre dar, en kvinna hon genomgående kallar ”Eriksson” och Lars Bringås som såväl den hjälplösa läraren Lotti som hennes porrsurfande elev John. 

Teater helt rätt för en gymnasiepublik men även jag gamla människan satt som nitad.

 

LÄS MER – Margareta Sörenson ser "Som man sår" på Unga Klara

 

Teater

Ocean 

Idé, text och regi Paula Stenström Öhman

Scenografi, ljusdesign och video Markus Granqvist

Musik Saemundur Grettisson

Kostymdesign och mask Tove Berglund

Unga Klara i samarbete med Lumor Teater och Forskningsteamet SIC! från Institutet för framtidsstudier och Uppsala universitet

Ålder Gymnasiet

Speltid: 2.5 t.

 Maria Edström är kritiker på Expressens kultursida. Läs fler av hennes texter här. 

 

Maria Edström
Maria Edström
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag