Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

En smocka i magen – ett flöde av tårar

Foto: Albumförlaget
Sven Olov Karlsson.Foto: OLLE SPORRONG
Mats Källblad.Foto: Wikipedia

Den skånska landsbygden är skådeplatsen för en kvinnas hårda uppväxt.

Sven Olov Karlsson golvas av porträttet av en bilmekaniker.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Jag är fysiskt tagen, som en smocka i magen, ett flöde av tårar. Mats Källblad är en prisbelönt serietecknare som kultursidorna tar upp endast undantagsvis. Hans nya album vilar på samma grund som hans svit ”Garagedrömmar”. Som Patrik Svensson sade då: ”Om klassidentitet som arvegods, om att meka i garaget och repa med bandet och att från ett bortglömt ingenstans längta till staden.”

Platsen är återigen Osby, nordöstra Skånes landsbygd. Tiden åttiotal, artisten Eddie Meduzas glansdagar. Raggare, rockers, kärva bilmekar, fritidsgårdsföreståndare, socialarbetare. Alla med fulländat återgivet kroppsspråk.

Varför är det då så blodigt?

Prologen är koncentrerad som en trafiknotis. Ung man dör i singelolycka. Mamma tar till flaskan. Lillasyster Polly, bara barnet, ger sig sorgen hän. Den tvinnas till en stubin, packas till krut i knytnävarna. Senare är hon sexton år, stripig och senig, livet ett vidöppet vägskäl, av vassaste grus: hon kan bli en duktig mek. Kanske basist. Eller hemlös, en våldsbrottsling.

Varför är det då så blodigt? I Pollys kretsar ingår förstås hotet om slagsmål i attityden. Men jag tänker att Mats Källblad även i detta ritar nära verkligheten. På den tiden, i de miljöerna, alltså det mesta av Sverige, var fysiskt och verbalt våld nog mer accepterat än det är i dag.

Hon reser sig med en otrolig grit.

 Det låg i undertonen. Det stöttes och blöttes i skrönor och skvaller. Det lärde en att ha ögon i nacken. Det var hemmafruns vardagsplåga, sturska killars lockande kick, det gråtande mobboffrets svidande skräck. Därför blir berättelsens otaliga fajter ändå trovärdiga.

Actionfyllda, effektiva scener avlöses av stilla tablåer att betrakta snarare än läsa, mättade av igenkänning för oss som dövade oss med Iron Maiden och ZZ Top, som bläddrade bort skoldagarna med Start & Speed och Colorod.

Och Polly ger inte bara karl efter karl blåtiror och avslagna tänder. Hon reser sig med en otrolig grit. Hon kommer att lämna barndomsrucklet.

 

SERIEALBUM

MATS KÄLLBLAD

Polly tar ingen skit 

Albumförlaget, 62 s.

 

Sven Olov Karlsson är författare och kritiker på Expressen Kultur. Hans senaste bok är Årsboken.