Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En ny skånsk saga på Rosengårds bibliotek

Malin Molin, Oskar Stenström och Sanne Ahlqvist Boltes i "Snövit och de sju sjuksköterskorna". Foto: Emmalisa Pauly

Föda barn.

Foto: Emmalisa Pauly

Sara Berg ser en uppdaterad Snövit på bibblan i Rosengård.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER

SNÖVIT OCH DE SJU SJUKSKÖTERSKORNA

Efter en saga av Sara Hansson

Regi Sanne Ahlqvist Boltes

Rosengårdsbiblioteket i Malmö/Skapande skola

Ålder 6 - 12 år

I serietecknaren Sara Hanssons berättelse om den föräldralösa Snövit är det nedskärningarna inom sjukvården som står i fokus. Antagonisten är den åtstramade landstingsbudgeten och inte en känslomässigt iskall styvmor och i stället för sju dvärgar med framträdande karaktärsdrag, är det sju sjuksköterskor med starka personligheter som den åttaåriga Snövit lär känna.

Det hade kunnat vara en alltför komplicerad intrig för den publik i låg- och mellanstadieåldern som har samlats på Rosengårds bibliotek i Malmö, men tack vare ett dynamiskt skådespel, underfundig humor och en lättillgänglig lektion i orsak och verkan, blir detta en utmärkt blandning mellan pedagogik och underhållning.

Mamma död i barnsäng

Handlingen är förlagd till ett nutida Malmö. Efter att Snövits mamma dött i barnsäng på grund av bristande bemanning, växer flickan upp i diverse fosterhem innan hon hamnar hos ett äldre par på den skånska landsbygden. Där trivs hon inte alls, men härdar ut tack vare en svart katt, bilder på sin döda mor samt återkommande sms från någon som heter Fanny.

En dag packar hon ihop sina få tillhörigheter och rymmer med buss in till centrala Malmö, på jakt efter Fanny. Och detta är kanske föreställningens snyggaste scen, med ett charmigt kaos av fruktstånd, köpcentrum, Bingolottoförsäljare och scientologer, skapat av genomgående fiffiga ljudeffekter. Den som blundar befinner sig mitt i city.

Roterande roller och kön

Jag uppskattar även hur de många rollerna roterar ledigt mellan skådespelarna, helt oberoende av kön, och hur rekvisitan – ett vitt skynke och ett blått draperi – används fantasifullt för att skapa nya miljöer. Dessutom ligger interaktionen med publiken på precis lagom nivå.

Efter att ha funnit Fanny, sjuksköterskan som förgäves försökte rädda Snövits mamma, hjälper flickan och hela publiken den nästan utbrända vårdpersonalen att strejka för en bättre arbetsmiljö. Kollektivet vinner och Snövit får flytta in hos Fanny.

En bättre prins får man leta efter.

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!