Charlotte Engelkes har gjort en musikal om sin mamma. Foto: Mats BäckerCharlotte Engelkes har gjort en musikal om sin mamma. Foto: Mats Bäcker
Charlotte Engelkes har gjort en musikal om sin mamma. Foto: Mats Bäcker
Charlotte Engelkes fick Expressen musikpris Spelmannen 2012. Foto: Ellinor CollinCharlotte Engelkes fick Expressen musikpris Spelmannen 2012. Foto: Ellinor Collin
Charlotte Engelkes fick Expressen musikpris Spelmannen 2012. Foto: Ellinor Collin
Pristagaren på Expressens kulturfest 2013. Foto: Sara StrandlundPristagaren på Expressens kulturfest 2013. Foto: Sara Strandlund

Pristagaren på Expressens kulturfest 2013.

 Foto: Sara Strandlund

En musikal om en förlorad barndom

Publicerad

Margareta Sörenson ser Charlotte Engelkes "Min mamma" på Tribunalen, en dokumentärmusikal om en mor utan närhet.

Den fenomenalt framrusande regissören och dansaren Charlotte Engelkes har länge satt bromsspår i parketten med sin frejdiga vanvördighet. När hon nu talar om sin mamma håller hon en annan ton. Den är mild och nästan försiktig, trots att man snart förstår att en förälders svek har svidit svårt och att det tagit lång tid att komma igenom och, kanske, förbi det värsta.

Engelkes rör sig dock suveränt i det som kallas en dokumentärmusikal runt en nästan tom scen och en storbild. Där rullar dokumentära bilder av hennes egen mamma, en äldre kvinna, märkt av missbruk.

Kalla fimpar och gräddade våfflor

Alla mammas morgonrockar har fickorna fulla av fimpar, lika utrökta och kalla som filmbilderna av den grubblande mamman. Charlotte Engelkes byter morgonrockar, hon gräddar våfflor, hon småpratar trivsamt i denna soloshow också om det mest förfärliga, bristen på kontakt med den som borde vara närmast.

Närheten kan inte återupprättas långt senare i livet. Det är lätt att skratta åt det absurda i en mamma som missar hela idén med föräldraskap och Engelkes känsla för det bisarra är finkalibrig.

Något står i vägen

Men för de allvariga såren efter en delvis inställd barndom är uttrycken svagare och vagare, som sånger i bluesigt vemod. Självplågeriet antyds, som när hon placerar ut sugkoppar på lår och mage - stora röda märken lyser när de rycks bort.

Att punktera det storslagna är Charlotte Engelkes bästa gren, men här tycks något stå i vägen för att gå till storms mot det heligförklarade moderskapet. Kanske både den egna mamman, grånad och sjuk, och den egna dyrköpta erfarenheten.

Gamla mamma ser bräcklig ut på sin säng och väcker mer medlidande än den magnifika dottern. Och en bubbla sluts kring just den här mamman och dottern till vilken det är svårt att få inträde.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Margareta Sörenson
Margareta Sörenson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag