"Barn med hyacint". Foto: Lars Noord"Barn med hyacint". Foto: Lars Noord
"Barn med hyacint". Foto: Lars Noord
"Ginga"."Ginga".
"Ginga".
"Flicka mot grönt"."Flicka mot grönt".
"Flicka mot grönt".
Landskapsbild. Foto: Artos FilmLandskapsbild. Foto: Artos Film
Landskapsbild. Foto: Artos Film
Konstnären själv.Konstnären själv.
Konstnären själv.

En kontrollerad oro

Publicerad

Peter Cornell hyllar Vera Nilssons tyglade expressionism.

Alldeles obesvärat behärskar Vera Nilsson hela Liljevalchs med ett enastående måleri. Hon önskade en sägande konst men vad hon säger är inte alldeles lätt att formulera; det öppnar sig och sluter sig kring en molande, dunkel kärna bortom motivet. Det skiljer henne från de mer extroverta Matisse-eleverna.

Hennes expressionism tyglas av kubismens disciplin och mångdimensionella rum. Kubismen står för upplysning och rationalitet medan expressionismen är granne med Angst och vanvett - uppenbart inte minst i den svenska traditionen från Hill, Josephson, Åke Göransson och Inge Schiöler till Lena Cronqvist och Erland Cullberg. Vera Nilsson håller den oron under kontroll men den är ändå förnimbar och jag kan inte låta bli att söka det spåret.

 

I sina märkvärdiga barnporträtt placerar hon gång på gång barnet farligt nära ett fönster; en vält blomkruka intill antyder fara och fall. Tillvarons trygghet är provisorisk. Och i landskapen från Öland närmar sig Vera Nilsson den insikten på en kosmisk nivå i stora, dramatiska och apokalyptiska himlar. I ett par Ölandsbyar överlämnar hon sig åt ett slags uppgiven passivitet inför avgrunden: en tryckande, drypande himmel och en rosa väg som rinner genom bilden som en tunga. Det är "alldeles klibbigt, tjockt som sylt" som Sartre beskrev känslan av förundran och övermättnad inför varat.

 

Vera Nilsson talade ofta om "slitet med den obändiga färgen" flottig och motsträvig. Hennes töckniga färgmateria gör ingen skillnad mellan ting och tomrum, kropp och bakgrund; den betecknar varats mystiska grundämne. Men den kan också reflektera en politisk situation; en Ölandsterräng från 1917 är till förväxling lik skyttegravslandskapet i Flandern och i utsikten från en terrass i Mussolinis Rom mot zeppelinare på en förtätad himmel skymtar hotfulla förebud.

Den magin blir mer utspädd i hennes senare och mer programmatiskt politiska konst. På Liljevalchs är det i stället målningarna från 1910- och -20-talen som är en höjdpunkt i Vera Nilssons konst - och faktiskt också i europeiskt måleri.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook – där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag