Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter Fox ”svek” – nu växer de nya högermedierna

Donald Trump håller valmöte.
Foto: NICOLE HESTER / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: EVAN VUCCI / AP TT NYHETSBYRÅN
Anna Gullberg.
Foto: Emelie Langer Strömberg / Studio Langer

Efter Donald Trumps konflikt med Fox news har alternativmedierna vuxit lavinartat.

Anna Gullberg ger sig ut på upptäcktsresa i altright-högerns nya sköna värld.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

ESSÄ. Nyhetsankaret och tidigare bilförsäljaren Grant Stinchfield rättar till den republikanskt röda slipsen. Han är en av få som kan skratta hela vägen till banken dessa novemberdagar. 

Från en karriär som talkshow-host för NRA-tv, vapenlobbygruppen National rifle associations tv-kanal för vapenpropaganda, rekryterades Stinchfield som nyhetsankare för obskyra altright-kanalen Newsmax. Där, med en hängiven men liten tittarskara, kunde karriären nått sin höjdpunkt – om det inte varit för att Fox news tidigt utropade Joe Biden som segrare i Arizona. Donald Trump blev rasande, och en spricka uppstod mellan presidenten och hans favoritkanal.

De nya trumpmedierna är valets verkliga vinnare. Högerextrema såväl som ärkekonservativa sociala medier och kabelkanaler i de alternativa mediernas undervegetation har vuxit lavinartat på bekostnad av nätjättarna.

På mindre än en månad har till exempel Grant Stinchfield fått en publik han bara kunnat drömma om, och Newsmax har blivit en hårdsaltad men daglig del av det konservativa USA:s nyhetsdiet. 

Allt tack vare Trumps twittrande.

Grant Stinchfield.
Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

Konspirationsteorierna, eller det Stinchfield själv kallar ”the stone-cold truth”, smattrar ut genom rutan. Newsmax ledord är ”oberoende och amerikansk”. Före valet hade kanalen ynkliga 58 000 tittare under primetime. Efter valet tillkom hundratusentals tittare varje kväll, och fler hittar dit för varje dag. Newsmax hävdar att man nu har 3 miljoner tittare, men siffrorna är inte bekräftade av något oberoende mätinstitut. Appen är på topplistan över de mest nedladdade.

Fox News har 3,6 miljoner tittare kvällstid, så Newsmax är ett reellt hot mot den konservativa jätten om siffrorna stämmer. Wall Street Journal skrev nyligen att Trumps sponsorer till och med övervägt att köpa den förra för hans räkning, men någon affär blev det inte. 

Trumps nya sköna medievärld består av Newsmax, OANN, Gab, Mewe, Rumble och Parler. Nyss var de okända för de flesta utanför altright-rörelsen – nu har de tillsammans fått miljontals nya användare sedan det stod klart att Donald Trump skulle förlora det amerikanska presidentvalet.  Jag tillbringar några mörka novemberdagar med att låta mig marineras i hans nya propagandakanaler. Slår på alla kranar, håller för näsan och hoppar rakt ner i altright-flödet.

Det finns inga kontraster att jämföra med, bara ett enda tonläge.

Först är det chockartat att höra hånet och hatet, och den ilskna energin som vibrerar. Som att få en kallsup i en slemmig tunna med grönt gift. Rösterna från pratshowerna skräller, samtidigt som min mobil håller på att explodera av de arga notiserna i trumpanhängarnas många nya sociala kanaler. Men snart blir det ett brus som vilket Twitterflöde som helst. Det finns inga kontraster att jämföra med, bara ett enda tonläge.

Tv-kanalen OANN, One America news network, är känt för en uppsjö av falska nyheter och spridande av konspirationsteorier. Under covid-19-pandemin har OANN torgfört att viruset utvecklats som biovapen i ett lab i USA, samt att viruset användes i en global konspiration mellan George Soros, Hillary Clinton och Kinas kommunistparti för att begränsa jordens befolkning. 

Gab, som bannlysts från både Google Play och Appstore, är ett slags Twitter för altright-högern men skulle lika gärna kunna kallas för Trumps egen kanal. Som ny användare presenteras ett flöde för mig med de viktigaste gabsen just nu – de första tio kommer från Trump själv. 

Parler är ett annan konservativ twitterkopia som tjänat på Twitters fajt med Trump. Från att ha varit en lekstuga för en brokig samling ärkekonservativa republikaner har den plockat upp mängder med användare under hösten.

Cirkus Trump.
Foto: EVAN VUCCI / AP TT NYHETSBYRÅN

Om techjättarnas agerande mot Trump, där de flaggar för hans lögner, har Parlers grundare John Matze sagt: ”Folket förtjänar bättre. De behöver inga safe spaces där någon säger åt dem vad som är tillåtet att tänka.” Parler har dubblerat antalet användare till åtta miljoner, och miljontals passiva konton har aktiverats under hösten.

Mark Weinstein, Mewe:s grundare, säger att nätjättarna ägnar sig åt ”enorm censur av hyggliga användare och deras harmlösa inlägg”. Han marknadsför Mewe som ”det nya Facebook”. Rumble, känt som de konservativas nya Youtube, hävdar att upp till 90 miljoner människor kommer att titta på något streamat hos dem, jämfört med 60 miljoner före valet.

Trots genomslaget kan inte de nya kanalerna mäta sig med de gamla. Oavsett hur hängivna användarna är Donald Trump är skillnaderna fortfarande enorma. På Gab har Trump till exempel 306 000 följare, på Twitter 89 miljoner. Eftersom Trumps mål med sin mediestrategi kring eftervalsdebatten är att nå de som ännu inte är troende trumpister är de nya ekokamrarna otillräckliga. 

Allt är en lögn, allting flyter, ingen går att lita på.

Strategin är därför om möjligt ännu mer uppskruvad nu. Allt är en lögn, allting flyter, ingen går att lita på. Misstänksamhet, rädsla, paranoia, alla avgörande för att nå framgång. Och det fungerar, det är en mästertrollning av en hel nation.

En färsk opinionsundersökning (Monmouth university poll, 19/11) visar att en av tre amerikaner tror att Biden vann på grund av valfusk. 77 procent av Trumps supportrar är säkra på att valet var riggat, trots att flera experter bedömer att det är det säkraste valresultatet någonsin. 44 procent av amerikanerna är inte säkra på att det finns tillräckligt med information för att kunna vara säker på vem som vann valet.

Utvecklingen är skrämmande, men ändå inte överraskande. Sprickan har blivit en avgrundsdjup klyfta, där identiteten avgör allt. Via Trumps nya medier bekräftas avståndet mellan vi och dom än mer.  Ett USA som delas, får också medier som delar sig.



Anna Gullberg är skribent och medarbetare på Expressens kultursida. Hon är också vice ordförande i Publicistklubben.



Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=75743&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.